Statut
Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów
I postanowienia ogólne.
§ 1.
- Stowarzyszenie nosi nazwę “Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów” i będzie nazywane w dalszej części Statutu “Stowarzyszeniem”.
- Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7.04.1989r. “Prawo o Stowarzyszeniach” (Dz.U.Nr 20, poz.104 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu. Stowarzyszenie jest organizacją samorządną, zrzeszającą i reprezentującą interesy szczególnie zawodowe osób zrzeszonych.
- Terenem działania Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska, a siedzibą władz jest miasto Warszawa.
- Stowarzyszenie może powoływać biura na zasadach określonych w Statucie.
- Stowarzyszenie ma prawo używać pieczęci okrągłej z napisem w otoku: “Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów” i pieczęci podłużnej z napisem: “Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów” z siedzibą w Warszawie.
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej jego członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
- Stowarzyszenie może podejmować działalność gospodarczą, z której dochody służyć będą wspomaganiu działalności statutowej.
- Stowarzyszenie może należeć do organizacji międzynarodowych na warunkach określonych w Statucie, jeżeli nie narusza to zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita jest stroną.
- Stowarzyszenie współdziała z organami państwowymi i samorządowymi, bankami, sądami, podmiotami gospodarczymi, organizacjami społecznymi, związkami wyznaniowymi, związkami zawodowymi, placówkami naukowymi i badawczymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi w kraju i za granicą w realizacji zadań zbieżnych z celami Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiada osobowość prawną oraz używa zastrzeżonych symboli.
II. Cele i środki działania.
§ 2.
Do podstawowych celów Stowarzyszenia należy:
- Reprezentowanie interesów zawodowych swoich członków,
- Doskonalenie funkcjonowania teatrów,
- Popularyzacja wiedzy i osiągnięć naukowych oraz praktycznych w zakresie funkcjonowania teatrów,
- Wspomaganie transferu technologii i innowacji,
- Wymiana poglądów i doświadczeń członków w zakresie realizacji zadań teatrów, koncepcji ich rozwoju oraz dbałość o przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
- Postulowanie kierunków zmian prawa określającego funkcjonowanie teatrów oraz opiniowanie projektów uregulowań prawnych dotyczących teatrów,
- Wyrażanie opinii na temat organizacji pracy, warunków pracy i wynagradzania pracowników teatrów oraz zgłaszanie postulatów w tym zakresie,
- Zapewnienie pomocy w ochronie dóbr osobistych członków Stowarzyszenia w zakresie sprawowanej funkcji dyrektora teatru,
- Tworzenie modelowych rozwiązań w zakresie funkcjonowania teatrów,
- Obrona czci i samopomoc koleżeńska w odniesieniu do swoich członków oraz osób ze środowiska zajmującego się procesami rozwoju oraz sanacją teatrów,
- Umacnianie prestiżu polskiego teatru oraz stwarzanie społecznego poparcia dla tych instytucji.
§ 3.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele szczególnie poprzez:
- Tworzenie systemu informacji,
- Organizowanie zebrań, odczytów, szkoleń, konsultacji, konferencji, konkursów i zjazdów,
- Wydawanie materiałów informacyjnych i szkoleniowych oraz inicjowanie wydawnictw zgodnych z celami Stowarzyszenia,
- Organizowanie różnych form wymiany doświadczeń,
- Prowadzenie doradztwa zarówno dla członków, jak i zainteresowanych podmiotów,
- Promowanie teatrów,
- Zapewnienie w razie potrzeby ochrony prawnej swoim członkom oraz w miarę możliwości innym osobom fizycznym i prawnym zajmującym się tematyką teatralną,
- Nawiązywanie kontaktów z podobnymi organizacjami, placówkami działającymi w kraju i za granicą.
III. Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§ 4.
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i osoby prawne,
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków honorowych,
- członków wspierających.
- Członkiem zwyczajnym może być obywatel polski lub cudzoziemiec mający pełną zdolność do czynności prawnych, który w dniu złożenia pisemnej deklaracji o przystąpieniu do Stowarzyszeniawykonuje zawód dyrektora lub zastępcy dyrektora teatru, opery lub operetki i przedstawi pisemną rekomendację co najmniej dwóch członków zwyczajnych lub honorowych Stowarzyszenia oraz zostanie przyjęty do grona członków zwyczajnych Stowarzyszenia decyzją Zarządu.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna, osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna legalnie działająca na terenie Rzeczpospolitej Polskiej lub w kraju utrzymującym z Polską stosunki dyplomatyczne uznającą cele i zasady Stowarzyszenia oraz regularnie wywiązuje się z deklarowanych świadczeń.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać członek zwyczajny, wspierający lub inna osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów Stowarzyszenia.
- Decyzję o przyjęciu na członka zwyczajnego i wspierającego podejmie Zarząd Stowarzyszenia.
- Decyzję o nadaniu godności członka honorowego podejmie Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
- wybierać i być wybieranymi do władz Stowarzyszenia,
- uczestniczyć we wszelkich pracach i imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- korzystać z porad i pomocy Stowarzyszenia,
- korzystać z innych świadczeń i urządzeń Stowarzyszenia,
- zgłaszać wnioski dotyczące Stowarzyszenia,
- posiadać legitymację i nosić odznakę Stowarzyszenia.
- Członkowie wspierający mają prawo brać udział z głosem doradczym za pośrednictwem swojego przedstawiciela we wszystkich pracach i imprezach Stowarzyszenia, zgłaszać do władz Stowarzyszenia wnioski oraz na zasadzie pierwszeństwa korzystać z poradnictwa i pomocy.
- Członkowie honorowi korzystają ze szczególnego poważania w Stowarzyszeniu i są zwolnieni z obowiązku opłacania składek członkowskich.
- Czynne i bierne prawo wyborcze mają zwyczajni i honorowi członkowie Stowarzyszenia.
- Członkowie wspierający mają wszystkie prawa i obowiązki członków za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członkowie Stowarzyszenia zobowiązani są:
- czynnie uczestniczyć w realizacji celów Stowarzyszenia oraz propagować jego program,
- przestrzegać postanowień Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnie opłacać zadeklarowane składki członkowskie w wysokości nie niższej od ustalonej przez Walne Zebranie Członków oraz zadeklarowane świadczenia.
- Członkostwo ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia,
- skreślenia z listy członków z powodu zalegania z opłatą składki członkowskiej przez okres jednego roku,
- pozbawienia praw publicznych,
- śmierci członka,
- likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym,
- wykluczenia z powodu działania niezgodnego z postanowieniami Statutu bądź powszechnie przyjętymi normami współżycia społecznego,
- likwidacji Stowarzyszenia.
- Uchwałę o skreśleniu i wykluczeniu podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
- Od uchwały o skreśleniu bądź wykluczeniu przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie jednego miesiąca.
IV. Struktura organizacyjna i władze Stowarzyszenia.
§ 5.
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd Stowarzyszenia,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 2 lata.
§ 6.
Walne Zebranie Członków oraz każde zebranie władz Stowarzyszenia jest ważne, jeżeli uczestniczy w nim:
- w pierwszym terminie co najmniej połowa uprawnionych do głosowania,
- w drugim terminie faktycznie obecna liczba uprawnionych do głosowania, pod warunkiem, że uprawnieni do głosowania zostali o tym prawidłowo powiadomieni, co poświadcza Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub dwóch Członków Zarządu.
§ 7.
Uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów za wyjątkiem spraw określonych w § 10 pkt.6,7, do których to spraw wymagana jest większość 2/3 głosów uprawnionych do głosowania.
Głosowanie odbywa się w sposób jawny lub tajny w zależności od ustaleń uczestników zebrania.
§ 8.
Podczas trwania kadencji Zarząd Stowarzyszenia i Komisja Rewizyjna mogą uzupełnić swój skład do wysokości 1/3 liczby członków pierwotnie ustalonej przez Walne Zebranie Członków.
§ 9.
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków, które zwołuje się co najmniej raz w roku,
- Walne Zebranie zwołuje Zarząd Stowarzyszenia powiadamiając członków o terminie, miejscu i porządku obrad najpóźniej na 14 dni przed terminem Zgromadzenia,
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Stowarzyszenia:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/5 członków Stowarzyszenia w terminie 30 dni od daty wpłynięcia wniosku.
§ 10.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalanie programów działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,
- zatwierdzanie bilansu oraz sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie absolutorium Prezesowi i Członkom Zarządu,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- nadawanie godności członka honorowego Stowarzyszenia,
- uchwalanie Statutu Stowarzyszenia oraz zmian w Statucie,
- podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia,
- wybór i odwoływanie Prezesa i Członków Zarządu, z zastrzeżeniem, iż nie udzielenie absolutorium równoznaczne jest z odwołaniem Prezesa lub Członka Zarządu,
- wybór i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej.
§ 11.
- Zarząd Stowarzyszenia składa się co najmniej z 5 osób, w tym: Prezesa, 2 Wiceprezesów, Skarbnika i Sekretarza,
- Walne Zebranie Członków wybiera Prezesa i pozostałych członków Zarządu. Ukonstytuowanie się Zarządu na pozostałe funkcje odbywa się w trakcie pierwszego po wyborze posiedzenia Zarządu.
- Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności,
- przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia,
- kierowanie sprawami Stowarzyszenia oraz reprezentowanie go na zewnątrz,
- opracowanie budżetu i sporządzanie bilansu,
- opracowanie programów i uchwalanie planów pracy Stowarzyszenia,
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia oraz udzielanie pełnomocnictw do zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków oraz ustalanie zasad uczestnictwa w jego obradach,
- wnioskowanie do Walnego Zebrania Stowarzyszenia o nadanie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia,
- powoływanie sekcji i zespołów do poszczególnych prac i zagadnień,
- powoływanie Biura Zarządu w celu obsługi Zarządu,
- podejmowanie decyzji co do rodzaju i sposobu prowadzenia działalności gospodarczej.
§ 12.
- Zarząd Stowarzyszenia odbywa posiedzenia nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa lub upoważnionego przez niego pełnomocnika,
- Ustalenia z posiedzeń Zarządu zapisywane są w formie uchwał,
- W posiedzeniach Zarządu uczestniczą z głosem doradczym członkowie Komisji Rewizyjnej i inne osoby zaproszone,
- Zarząd do pomocy prowadzenia spraw Zarządu może powołać Biuro i zatrudnić w nim inne osoby na podstawie umowy o pracę lub w oparciu o umowę prawa cywilnego, strukturę Biura określa Zarząd Stowarzyszenia.
§ 13.
- Komisja Rewizyjna jest najwyższym organem kontrolnym Stowarzyszenia.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola nad całokształtem działalności Stowarzyszenia,
- przedstawienie Zarządowi Stowarzyszenia uwag i wniosków w sprawie działalności Stowarzyszenia oraz zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Stowarzyszenia,
- składania sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków i zgłaszania wniosków w sprawie udzielenia absolutorium Prezesowi i pozostałym Członkom Zarządu.
§ 14.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków i wybiera ze swego grona przewodniczącego,
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia,
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia,
- Komisja działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez siebie.
V. Biura Stowarzyszenia.
W celu sprawniejszej realizacji zadań Zarząd Stowarzyszenia może powołać biura terenowe Stowarzyszenia.
- Teren i siedzibę Biura ustala Zarząd,
- Biuro terenowe podporządkowane jest Prezesowi Zarządu Stowarzyszenia.
VI. Majątek i fundusze Stowarzyszenia.
§ 15.
- Do realizowania zadań statutowych Stowarzyszenie posiada majątek trwały, obrotowy, udziały i akcje w obcych jednostkach oraz fundusze, które składają się z:
- składek członków zwyczajnych oraz świadczeń członków wspierających,
- wpływów z działalności statutowej,
- dochodów z majątku Stowarzyszenia,
- dochodów z działalności gospodarczej,
- dotacji państwowych i samorządowych,
- darowizn, spadków i zapisów,
- ofiarności publicznej.
§ 1 6.
- Majątkiem Stowarzyszeni a dysponuje Zarząd Stowarzyszenia oraz stosownie do jego upoważnień Biura terenowe,
- Decyzje w sprawie zbywania i obciążania majątku nieruchomego podejmowane są przez Zarząd Stowarzyszenia po uzyskaniu zgody Walnego Zebrania Członków,
- Decyzje w sprawie nabywania i zbywania majątku ruchomego podejmowane są przez Zarząd w zakresie swoich środków i stanu posiadania.
- Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictw i składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych z zastrzeżeniem § 19 ust.1,2 wymagane jest współdziałanie i podpis dwóch członków upoważnionych uchwałą Zarządu Stowarzyszenia.
VII. Działalność gospodarcza.
§ 17.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą z zachowaniem obowiązujących przepisów,
- Za zgodą Zarządu Stowarzyszenia działalność gospodarczą prowadzić mogą oraz nadzorować ją Biura terenowe.
§ 18.
- Zarząd Stowarzyszenia określa:
- formy organizacyjne i podstawowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej w Stowarzyszeniu,
- składniki majątkowe Stowarzyszenia, które mogą być przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej po uprzednim uzyskaniu jednostkowej zgody Zarządu.
- Zarząd Stowarzyszenia może określić maksymalną kwotę, jaka może być zaangażowana jako zobowiązanie Stowarzyszenia w dany rodzaj działalności gospodarczej.
- Komisja Rewizyjna może określić:
- rodzaje działalności gospodarczej, jakie nie mogą być podejmowane przez Stowarzyszenie,
- nakazać podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą w imieniu Stowarzyszenia zaprzestania prowadzenia określonej działalności.
§ 19.
- Do prowadzenia działalności gospodarczej w imieniu Stowarzyszenia Zarząd może upoważnić osoby fizyczne lub prawne po uprzednim zapoznaniu się z koncepcjami i zasadami, które mają być realizowane.
- Osoby prowadzące działalność gospodarczą są uprawnione do występowania w imieniu Stowarzyszenia bez konieczności uzyskiwania upoważnienia Zarządu. Wymienione osoby reprezentują Zarząd Stowarzyszenia w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej przed notariuszem, organami państwowymi, sądami i jednostkami gospodarczymi (krajowymi i zagranicznymi) oraz mogą ustanawiać pełnomocników działających w ich imieniu.
- Osoby prowadzące działalność gospodarczą składają Zarządowi sprawozdania gospodarcze z tej działalności oraz informację o trudnościach w prowadzonej działalności.
- Zarząd Stowarzyszenia może zawiesić nadane przez siebie upoważnienia do prowadzenia działalności gospodarczej, odwołać z funkcji osoby prowadzące działalność gospodarczą i powołać dla tego celu nowe osoby fizyczne lub prawne.
§ 20.
W Biurach postanowienia § 19 ust. 1 – 4 stosuje się odpowiednio.
§ 21.
- Nadzór nad działalnością gospodarczą sprawuje Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia.
- Nadzorujący mają prawo w każdym czasie uzyskać wyjaśnienia od osób prowadzących działalność gospodarczą w imieniu Stowarzyszenia, dokonywać lustracji tej działalności i przedstawić wnioski Zarządowi.
VIII. Zasady dokonywania zmian Statutu i rozwiązania Stowarzyszenia.
§ 22.
Statut Stowarzyszenia może być zmieniony uchwałą Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia podjętą większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej ½ osób uprawnionych do głosowania.
§ 23.
- Rozwiązanie Stowarzyszenia następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej ½ osób uprawnionych do głosowania,
- Walne Zebranie Członków powołuje Komisję Likwidacyjną, która zgodnie z ustalonymi przez Zgromadzenie wytycznymi przeprowadzi likwidację.
- Walne Zebranie Członków jednocześnie z uchwałami określonymi w ust.1, 2 podejmuje decyzję o przekazaniu pozostałego po likwidacji majątku na cele społeczne.
- W sprawach nieuregulowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy prawa o Stowarzyszeniach.