10 marca 2014 na zaproszenie pana Zenona Butkiewicza, dyrektora Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN oraz pana Pawła Łysaka, przewodniczącego Rady do spraw Instytucji Artystycznych, prezes SDT Barbara Borys-Damięcka SDT Ryszard Markow, uczestniczyli w VI posiedzeniu Rady, poświęconym propozycjom zmian w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zgłoszonym przez Radę Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego w lutym 2014 r.W imieniu zespołu roboczego Rady, propozycje zmian przedstawił pan Wojciech Nowicki, dyrektor Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.
Zaproponowane przez Radę zmiany ustawy dotyczą m.in. wykreślonych wcześniej zapisów o sposobie ujmowania w bilansie instytucji kultury powstałych strat bilansowych (Art. 29), wprowadzenia możliwości zatrudniania pracowników artystycznych na czas określony, systemu rozliczania czasu pracy artystów, procedur związanych z powoływaniem dyrektora instytucji artystycznej, doprecyzowania merytorycznego zakresu odrębnej umowy określającej warunki organizacyjno-finansowe działalności instytucji, o której mowa w Art. 15 ust. 5 ustawy. Zgłoszono także potrzebę jednoznacznego wyjaśnienia formalno-prawnych relacji służbowych obowiązujących pomiędzy organizatorem instytucji i jej dyrektorem.
Do zgłoszonych propozycji odniosła się pani Dorota Żebrowska, dyrektor Departamentu Legislacyjnego MKiDN. Pani Dyrektor poinformowała o podjętych już w MKiDN działaniach zmierzających do poprawy części zapisów ustawy, w ramach ustawy deregulacyjnej przygotowanej w Ministerstwie Finansów. Projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów przewiduje m.in. istotną zmianę Art. 29 ustawy oipdk, ale także wprowadza kilka innych poprawek usuwających ujawnione w praktyce mankamenty obecnej ustawy. Projekt ten w lutym skierowany został do Rady Ministrów i po przyjęciu przez rząd skierowana będzie do Sejmu. Pani Dyrektor skomentowała też merytoryczne i formalne uwarunkowania prowadzenia prac nad większym zakresem nowelizacji ustawy oipdk.
Barbara Borys-Damięcka i Ryszard Markow przedstawili Radzie informację o przekazanym Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego w lutym 2014 wniosku, dotyczącym konieczności doprecyzowania zapisów Art. 15 ust. 3 pkt. 3) i 4) ustawy, które w obecnym brzmieniu pozwalają Organizatorowi instytucji odwołać dyrektora powołanego na czas określony, przed upływem tego terminu, wbrew duchowi tego prawa, z naruszeniem zasad współżycia społecznego. Doświadczenie ostatnich miesięcy pokazało, że nie jest to wniosek wyłącznie teoretyczny.
Przedstawiciele SDT poinformowali też o przekazanej Panu Ministrowi Bogdanowi Zdrojewskiemu opinii prawnej Biura Prawnego Małopolskiej Izby Obrachunkowej, na podstawie której niektórzy organizatorzy odmawiają wpisywania kwot planowanego finansowania instytucji kultury do umowy w sprawie warunków organizacyjno-finansowych działalności instytucji oraz programu jej działania. Opinia ta stoi w sprzeczności z ustawą oipdk. Ponadto brak zobowiązań po stronie organizatora prowadzi do rażącej nierówności zapisów umowy w sprawie warunków organizacyjno-finansowych, zaś dyrektora instytucji może postawić w sytuacji niemożności realizacji deklarowanego w umowie programu (zgodnie z art. 15 ust. 5 Ustawy), co jest przesłanką do odwołania dyrektora. SDT zwróciło się do Ministra Kultury o sformułowanie wspólnie z Ministrem Finansów jednoznacznej interpretacji w tej materii, zgodnej z duchem Ustawy.
Członkowie Rady w dyskusji uznali za konieczne wznowienie pracy nad dalszą nowelizacją ustawy, choć niektóre ich wnioski i propozycje wykluczały się wzajemnie.
Pan dyrektor Zenon Butkiewicz poinformował Radę, że Minister Kultury zadeklarował wolę pracy nad nowelizacją ustawy, choć – jego zdaniem – nie wszystkie zgłaszane propozycje zasługują na regulację ustawową.