Archiwum

Aktualności



Konkurs na kandydata na stanowisko Dyrektora Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy

(Opublikowano 19 stycznia 2017 )

Prezydent Miasta Bydgoszczy ogłasza konkurs na kandydata na stanowisko Dyrektora Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy na czas określony – trzy sezony artystyczne. Więcej informacji na stronie: www.bip.um.bydgoszcz.pl.

zarządzenie 13-2017

załącznik

Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie

(Opublikowano 19 stycznia 2017 )

Prezydent m.st. Warszawy ogłasza konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie. Oferty należy składać do 22 lutego 2017 r. Więcej szczegołów można znaleźć na stronie m. st. Warszawy: www.um.warszawa.pl

zarządzenie 25-2017

zarządzenie 25-2017 zal. 2

Zawód – dyrektor teatru – rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy

(Opublikowano 17 grudnia 2016 )

W Klasyfikacji zawodów i specjalności pojawił się zawód “dyrektor teatru”. Zmiana dokonała się dzięki naszemu Stowarzyszeniu.

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 listopada 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.

D20161876

23. edycja Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

(Opublikowano 17 grudnia 2016 )

Rozpoczęła się kolejna edycja Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Komisja artystyczna rozpoczyna “tournee”, ale wciąż można zgłaszać spektakle.

Do Konkursu można zgłosić realizacje sceniczne spełniające kryteria konkursowe, których premiera odbyła/odbędzie się na terenie Polski między 1 kwietnia 2016 roku a 31 marca 2017 roku, i które pozostają w repertuarze w sezonie teatralnym 2016/2017.

Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, organizatorem Konkursu jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Białystok. Piotr Półtorak dyrektorem Teatru Dramatycznego

(Opublikowano 17 grudnia 2016 )

Konkursy: Piotr Półtorak został powołany na dyrektora Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku.

fot. Bartek Warzecha

Powołanie Rady ds. Instytucji Artystycznych

(Opublikowano 17 grudnia 2016 )

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego powołało Radę ds. Instytucji Artystycznych (II kadencja). Przewodniczącym rady został Lech Śliwonik.

Zadania Rady

Do zadań Rady należy m.in. opiniowanie zarządzania i funkcjonowania instytucji artystycznych oraz życia artystycznego, a także przedstawianie propozycji zmian potrzebnych w organizacji życia kulturalnego, w tym usprawnienia współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie działalności instytucji

Rada ds. Instytucji Artystycznych została ustanowiona Zarządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 7 listopada 2012 r. w sprawie powołania Rady do spraw Instytucji Artystycznych. W jej skład wchodzi 20 przedstawicieli instytucji i środowisk artystycznych z całego kraju. W składzie Rady drugiej kadencji znaleźli się:

  • Renata Borowska-Juszczyńska
  • Krzysztof Czyżewski
  • Jarosław Denisiuk
  • Andrzej Kosendiak
  • Lucyna Kozień
  • Jerzy Lach
  • Jerzy Limon
  • Olgierd Łukaszewicz
  • Jacek Malinowski
  • Bogusław Nowak
  • Janusz Opryński
  • Jan Popis
  • Dorota Serwa
  • Andrzej Seweryn
  • Bartosz Szydłowski
  • Lech Śliwonik
  • Waldemar Tatarczuk
  • Piotr Tomaszuk
  • Joanna Wnuk-Nazarowa
  • Marek Żydowicz

Więcej informacji na temat Rady można znaleźć na stronie Ministerstwa.

foto. Danuta Matloch

Opinia prawna w przedmiocie możliwości powoływania członków Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów do komisji konkursowych wyłaniających dyrektorów instytucji kultury

(Opublikowano 16 listopada 2016 )

Opinia prawna

Środowiska kulturalne organizują Kongres Kultury.

(Opublikowano 13 września 2016 )

W poniedziałek ogłoszono tematy debat, które zostały zgłoszone przez chętnych i wybrane w głosowaniu.
Kongres odbędzie się w dniach 7-9.10.2016 r. w Warszawie

http://www.kongreskultury2016.pl/plan-kongresu/

Iwona Pasińska w zupełnie nowej roli. Nowa dyrektor Polskiego Teatru Tańca

(Opublikowano 13 września 2016 )

W Polskim Teatrze Tańca Iwona Pasińska przez lata tańczy, ale też uczy – na warsztatach, na które co roku w sierpniu ściągają do Poznania setki miłośników tańca i nauczycieli z odległych zakątków świata.

«Ostatni dzień czerwca. W Teatrze Wielkim, wypełnionym ludźmi do ostatniego balkonu, kończy się pożegnalny spektakl Ewy Wycichowskiej. Po dwudziestu siedmiu sezonach dyrektor Polskiego Teatru Tańca rozstaje się ze swoim zespołem. – Wiem, że spieszymy się wszyscy na mecz, więc nie będę przeciągać – mówi w finale spektaklu zza bukietu kwiatów uśmiechnięta Wycichowska. Odbiera złoty medal Gloria Artis.

Tego samego wieczoru, po przegranych rzutach karnych w meczu z Portugalią, polska reprezentacja żegna się z Euro 2016.

W spektaklu “27 sezonów” bohaterka wieczoru tańczy na scenie symboliczne tango. Partneruje jej Iwona Pasińska. Obie panie w spodniach. W czerni, którą Ewa Wycichowska przełamuje w czerwcowy wieczór złotymi szpilkami.

Od września przez cztery kolejne sezony Iwona Pasińska będzie kierować Polskim Teatrem Tańca. Taką decyzję podjął Zarząd Województwa Wielkopolskiego.

- To była najlepsza kandydatka na to miejsce. Jestem absolutnie spokojna o teatr – mówi tuż przed końcem wakacji odchodząca dyrektor w wywiadzie dla “Wyborczej”.

Na lekcji tańca modern

Małą Iwonę do łódzkiej szkoły baletowej przyprowadza babcia. Ewę Wycichowską – która zdążyła już podbić serca publiczności jako primabalerina Teatru Wielkiego w Łodzi – Pasińska poznaje właśnie tutaj. Artystka prowadzi w szkole zajęcia z tańca modern według Marty Graham. Dla ćwiczących karnie przy drążku małych baletnic nowe spojrzenie na taniec jest jak wpuszczenie świeżego powietrza do dusznej sali. Po maturze, w 1989 r., Pasińska dostaje angaż w Polskim Teatrze Tańca. Dyrektorem poznańskiego zespołu jest Ewa Wycichowska. Przejęła go po Conradzie Drzewieckim. To tu Pasińska będzie się uczyć nowego myślenia o ciele. Wyzbywać się “klasycznych” nawyków ze szkoły. Grać najpierw drugie, a w końcu pierwsze skrzypce – jako pierwsza solistka PTT.

Przez 19 lat jest m.in. elektryzującą Markizą w “Niebezpiecznych związkach”. Lady Makbet w “Tangu z Lady M.”. Konwulsyjnym Grzechem w “Walce karnawału z postem”. Magnetyczną Rudą Dziewczyną w “+_ Skończoności…”. Mistrzem ceremonii w “Wiosna – Effatha”. Dla swojej szefowej jest muzą. Recenzenci podkreślają, że przykuwa wzrok jak magnes, a grane przez nią postacie na długo zostają w pamięci.

- Niezmiennie zjawiskowa, oryginalna i niepowtarzalna. W każdym spektaklu bardzo mocna i wyrazista – mówi Ewa Obrębowska-Piasecka, która Iwonę Pasińską oglądała przez wiele lat jako recenzentka teatralna.

Taniec i nauka w Polskim Teatrze Tańca

W Polskim Teatrze Tańca Pasińska przez lata tańczy, ale też uczy – na warsztatach, na które co roku w sierpniu ściągają do Poznania setki miłośników tańca i nauczycieli z odległych zakątków świata. W 2005 r. po ciężkiej kontuzji kolana pierwsza solistka wraca na warsztaty, by poprowadzić zajęcia z modern dance. Wypadek postawił pod znakiem zapytania całą jej dotychczasową karierę. – To było jak wyrok – opowiadała w “Gazecie Wyborczej” jedenaście lat temu. – Na szczęście trafiłam na wspaniałego, mądrego lekarza, który powoli dawkował mi prawdę. Prawda była taka, że zamiast spodziewanych trzech miesięcy po operacji rehabilitacja tancerki trwała pół roku. Miesiące leżenia, a potem kuśtykania.

- Dziś wiem, że pewnych rzeczy nie powinnam już robić. Zresztą – po co? Znam swoje ciało na tyle, że potrafię obejść to, co zbyt forsowne – opowiadała, kiedy już wróciła do formy. Szefowa powie potem o Iwonie, że czas po wypadku nie był dla niej stracony. Że dojrzała. Że w pracy stała się partnerem.

Pasińska kończy studia – teatrologię na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Dostaje się na studia doktoranckie. I po 19 latach odchodzi z zespołu, żeby pójść własną ścieżką. Także jako choreograf.

- Często w życiu artysty przychodzi taki moment, że trzeba spojrzeć z dystansu. Intensywność bycia w środku jest tak dominująca, że brakuje oddechu. Ten oddech był Iwonie potrzebny – uważa Jagoda Ignaczak, rzeczniczka PTT. – Dzięki temu, że odeszła z zespołu, okrzepła w myśleniu o własnej drodze w teatrze. Ta wizja jej się wykrystalizowała – dodaje.

Movements Factory i festiwal Malta

W 2008 r. Iwona Pasińska i Marcin Maćkiewicz – animator kultury i producent – zakładają kolektyw Movements Factory. Realizują m.in. projekty na festiwalu Malta. Do spektaklu “Gramy 4 U” zapraszają Czesława Mozila. Movements Factory wystawia w Teatrze Wielkim “Trop: DaNce as Art.”. Spektakl zostaje wyróżniony przez miesięcznik Teatr jako najciekawsze wydarzenie w obszarze teatrów tańca w 2010 r. Jako choreografka i dramaturg ruchu Pasińska współpracuje z wieloma teatrami dramatycznymi, operowymi i alternatywnymi. Zaprasza ją m.in. Teatr Wielki w Poznaniu, Teatr Wybrzeże, Teatr Ochoty w Warszawie, Teatr Powszechny w Warszawie, czy Opera Nova w Bydgoszczy. Przygotowuje choreografię do Poznańskich Ceremonii Przedmeczowych Euro 2012. A rok później do spektaklu “Święto wiosny <6,6/66>” w CK Zamek zaprasza seniorów i dzieci.

Broni pracę doktorską. Wykłada w Akademii Teatralnej w Warszawie.

- Bardzo długo nie potrafiłam sobie wyobrazić Iwony poza sceną, nie byłam pewna, czy to typ “dyrektora”. Ale te wszystkie doświadczenia sprawiły, że ona bardzo wydoroślała, zdobyła umiejętności, które na pewno bardzo jej pomogą – uważa Ewa Obrębowska-Piasecka.

Przed konferencją zapowiadającą nowy sezon Iwona Pasińska siedzi skupiona i poważna. Przedstawia swoją zastępczynię – Adrianę Mikołajczak. A potem zaczyna opowiadać o planach. – Zamknęłam drogę dla choreografów z zagranicy, bo uważam, że nasi są przezdolni – opowiada.

Przez najbliższe cztery sezony w PTT będą pracować wyłącznie polskie nazwiska. W styczniu 2017 r. w teatrze rozpocznie się “Rok Guślarzy”. Potem będzie “Rok Bogów”, “Rok Wyklętych” i “Rok Szyderców”. We wrześniu 2017 r. wywodzący się z Poznania Marcin Liber wyreżyseruje w CK Zamek “Wesele”. – To projekt społeczny – zdradza Pasińska. – Uwielbiam zarażać miłością do ruchu i tańca wszystkich, którzy jeszcze nie mieli okazji się zainfekować – wyznaje.

W sierpniu przyszłego roku warsztaty Dancing Poznań zastąpią twórcze laboratoria “Pracownia”. Wezmą w nich udział nie tylko artyści-pedagodzy, ale też krytycy, kompozytorzy czy scenografowie. – Formuła warsztatów chyba się wyczerpała, organizując je musimy patrzeć na liczby, a one są bezwzględne – tłumaczy.

- Jestem przeszczęśliwym człowiekiem, że mam tak wspaniały zespół. Zamierzam o niego zawalczyć, mimo tego, że kultura to wciąż najbardziej niedofinansowana sfera życia publicznego. Będziemy zderzać świat amatorski i zawodowy, bo kulturę tworzymy przecież wszyscy, nie wolno jej uszczelniać. Chcę oddać społeczeństwu dług, który zaciągnęłam ucząc się tego, co robię – mówi nowa dyrektor PTT.»

“Iwona Pasińska w zupełnie nowej roli. Nowa dyrektor Polskiego Teatru Tańca”
Marta Kaźmierska
Gazeta Wyborcza – Poznań online

Teatr Miejski w Lesznie. 10 września nastąpiło uroczyste otwarcie teatru premierą “Moralności pani Dulskiej”.

(Opublikowano 13 września 2016 )

To był z pewnością niezapomniany i magiczny sobotni wieczór. Premierą sztuki „Moralność Pani Dulskiej” zainaugurowano działalność Teatru Miejskiego w Lesznie. – To najważniejsza chwila w moim życiu – mówiła Beata Kawka, dyrektor artystyczna Teatru.

Przed głównym wejściem do Teatru rozłożony został czerwony dywan, a na schodach wszystkich gości zmierzających na sztukę witali dyrektor Teatru Miejskiego Błażej Baraniak, dyrektor artystyczna Beata Kawka oraz prezydent Leszna Łukasz Borowiak. Premiera wypadła wspaniale i spektakl „Moralność Pani Dulskiej” w reżyserii Piotra Grabowskiego został nagrodzony owacją na stojąco.


Później na scenie mogliśmy zobaczyć cały zespół teatralny, a także wszystkie osoby, które pracują w Teatrze Miejskim.

To naprawdę najpiękniejsza chwila w moim życiu. Przez 50 lat nie przeżyłam nigdy takiego wzruszenia. Dostarczył nam tego bardzo skromny człowiek, który przez 10 lat budował ten teatr. Błażej Baraniak nie ma konta w banku, nie ma samochodu, ma tylko książki, teatr i nas – mówiła Beata Kawka.
Podziękowano również prezydentowi miasta, radnym oraz władzom województwa wielkopolskiego.
- To co mogliśmy zaobserwować, to sztuka na najwyższym poziomie. Świetna atmosfera, świetny kontakt z publicznością. Czuję w sercu wielką radość - przyznał prezydent Łukasz Borowiak.
Niestety, do Leszna nie mogli przybyć rodzice chrzestni leszczyńskiego Teatru – Anna Seniuk oraz Jan Peszek. Publiczność mogła ich jednak zobaczyć na ekranie, na którym wyemitowane zostały krótkie nagranie.
- Być ojcem chrzestnym nowo otwieranego teatru to wielka radość, satysfakcja oraz zaszczyt. Życzę, aby ten statek teatru w Lesznie omijał sztormy i zawijał zawsze do portów, w których twórcy i publiczność znajdą same satysfakcje - życzył Jan Peszek.
Na koniec wszyscy odśpiewali piosenkę Jonasza Kofty „Pamiętajcie o ogrodach”.
Później w foyer teatru jeszcze długo trwały rozmowy widzów z aktorami, a także wspólne zdjęcia.

Była cudowna atmosfera, jestem naprawdę pod wielkim wrażeniem. Cieszę się, że mamy teatr z prawdziwego zdarzenia – stwierdziła mieszkanka Leszna.
Czerwony dywan, premiera, owacja na stojąco
Otwarcie Teatru Miejskiego w Lesznie
11.09.2016. Radio Elka, Bartłomiej Klupś
To był z pewnością niezapomniany i magiczny sobotni wieczór. Premierą sztuki „Moralność Pani Dulskiej” zainaugurowano działalność Teatru Miejskiego w Lesznie. – To najważniejsza chwila w moim życiu – mówiła Beata Kawka, dyrektor artystyczna Teatru.

(fot. Bartłomiej Klupś)

Dyżurny reporter: 667 70 70 60

Przed głównym wejściem do Teatru rozłożony został czerwony dywan, a na schodach wszystkich gości zmierzających na sztukę witali dyrektor Teatru Miejskiego Błażej Baraniak, dyrektor artystyczna Beata Kawka oraz prezydent Leszna Łukasz Borowiak. Premiera wypadła wspaniale i spektakl „Moralność Pani Dulskiej” w reżyserii Piotra Grabowskiego został nagrodzony owacją na stojąco.

Później na scenie mogliśmy zobaczyć cały zespół teatralny, a także wszystkie osoby, które pracują w Teatrze Miejskim.

To naprawdę najpiękniejsza chwila w moim życiu. Przez 50 lat nie przeżyłam nigdy takiego wzruszenia. Dostarczył nam tego bardzo skromny człowiek, który przez 10 lat budował ten teatr. Błażej Baraniak nie ma konta w banku, nie ma samochodu, ma tylko książki, teatr i nas – mówiła Beata Kawka.
Podziękowano również prezydentowi miasta, radnym oraz władzom województwa wielkopolskiego.
- To co mogliśmy zaobserwować, to sztuka na najwyższym poziomie. Świetna atmosfera, świetny kontakt z publicznością. Czuję w sercu wielką radość - przyznał prezydent Łukasz Borowiak.
Niestety, do Leszna nie mogli przybyć rodzice chrzestni leszczyńskiego Teatru – Anna Seniuk oraz Jan Peszek. Publiczność mogła ich jednak zobaczyć na ekranie, na którym wyemitowane zostały krótkie nagranie.
- Być ojcem chrzestnym nowo otwieranego teatru to wielka radość, satysfakcja oraz zaszczyt. Życzę, aby ten statek teatru w Lesznie omijał sztormy i zawijał zawsze do portów, w których twórcy i publiczność znajdą same satysfakcje - życzył Jan Peszek.
Na koniec wszyscy odśpiewali piosenkę Jonasza Kofty „Pamiętajcie o ogrodach”.
Później w foyer teatru jeszcze długo trwały rozmowy widzów z aktorami, a także wspólne zdjęcia.
Była cudowna atmosfera, jestem naprawdę pod wielkim wrażeniem. Cieszę się, że mamy teatr z prawdziwego zdarzenia – stwierdziła mieszkanka Leszna.