Archiwum

Aktualności



Kraków. Krzysztof Głuchowski dyrektorem Teatru im. Słowackiego

(Opublikowano 23 kwietnia 2016 )

W konkursie na dyrektora Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie najwięcej głosów otrzymał Krzysztof Głuchowski – to za nim opowiedzieli się wcześniej aktorzy teatru.

Krzysztof Głuchowski został wczoraj rekomendowany na nowego dyrektora Teatru im. Słowackiego. Tak zadecydowała 9-osobowa komisja konkursowa, której przewodniczył Jacek Krupa – marszałek województwa małopolskiego.

Krzysztof Głuchowski ma 50 lat,jest aktorem, absolwentem krakowskiej PWST, producentem, od 25 lat kieruje dużymi projektami artystycznymi. Był pierwszym dyrektorem Galerii Bunkier Sztuki i Muzeum Manggha, producentem Festiwalu TMobile Nowe Horyzonty w Cieszynie, a od 9 lat jednym z producentów krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia.

Zapewnić tej instytucji świetność

- Jestem szczęśliwy, że będę mógł się przysłużyć tej wielkiej i bardzo ważnej w kulturze narodowej scenie, myślę, że najważniejszej w Polsce. Moim zadaniem i osoby, którą chcę zaprosić do współpracy, a od początku nie ukrywałem, że jest to twórca teatru Łaźnia Nowa Bartosz Szydłowski, jest zapewnić tej instytucji świetność. Bardzo szanuję to, czego dokonał Krzysztof Orzechowski, nie jest moim celem burzenie czegokolwiek, chcę tylko iść dalej do przodu, pomny wielkiej tradycji tej sceny – powiedział nam wczoraj, poznawszy decyzję komisji konkursowej, Krzysztof Głuchowski.

Przypomnijmy, że Krzysztofa Głuchowskiego popierał Związek Zawodowy Aktorów Teatru im. Słowackiego, a także aktorzy zrzeszeni w kole ZASP-u.

“Kraków narodowej sztuce” Napis, widniejący na frontonie budynku teatru – “Kraków narodowej sztuce” – to w jego opinii wielkie zobowiązanie, któremu będzie chciał sprostać. – Ta dyrekcja to logiczny ciąg moich doświadczeń zawodowych. Nauczyłem się bardzo wielu rzeczy i teraz będę mógł je wykorzystać dzięki temu, że dostałem ogromny kredyt zaufania od zespołu aktorskiego Teatru im. Słowackiego. Zespół na mnie postawił, a ja nie będę chciał go zawieść – dodał Głuchowski.

Wespół z Bartoszem Szydłowskim

Jak wyjaśnia Krzysztof Głuchowski, Bartosz Szydłowski będzie kuratorem głównego programu realizowanego w Teatrze im. Słowackiego. – To jeden z najważniejszych ludzi w teatralnej branży. Chcę, by swoim nazwiskiem, swoimi kontaktami i dużymi możliwościami stworzył program tego teatru, nad którym już wcześniej pracowaliśmy. Bartosz Szydłowski potwierdził nam, że pozostaje dyrektorem naczelnym i artystycznym Łaźni Nowej, jak i dyrektorem Festiwalu Boska Komedia. Nowy dyrektor, po otrzymaniu nominacji, przejmie rządy przy Placu św. Ducha od września. Z końcem sierpnia dobiega bowiem 17-letnia kadencja prof. Krzysztofa Orzechowskiego.

W konkursie, po wycofaniu się Iwony Kempy, obecnej wicedyrektor Teatru im. J. Słowackiego, wzięlo udzial ośmiu kandydatów, ktorzy wczoraj stanęli przed komisją konkursową. Byli to: Jacek Bunsch, Krzysztof Głuchowski, Marek Gierszał, Piotr Jędrzejas, Rafał Sabara, Adam Sroka, Tomasz Wysocki i Dariusz Zawiślak.

“Zwycięstwo faworyta”
Wacław Krupiński 0
Dziennik Polski online

Kraków. Ośmiu kandydatów na dyrektora Teatru Słowackiego

(Opublikowano 17 kwietnia 2016 )
Iwona Kempa wycofała się z konkursu na dyrektora Teatru im. Słowackiego, zatem tylko ośmiu panów stanie przed komisją konkursową. Dwaj – mający poparcie pracowników tego teatru – to Krzysztof Głuchowski i Marek Gierszał.
Głuchowski, aktor z wykształcenia, pracujący od lat jako menedżer to kandydat związku zawodowego aktorów. Głosowało na niego 20 z 31 osób. Z kolei liczniejszy związek, skupiający zatrudnionych w administracji i obsłudze sceny, na wczorajszym zebraniu opowiedział się za Gierszałem – reżyserem od lat pracującym na rynku niemieckim. W Krakowie przygotował on spektakle w STU i “Słowackim”. Wskazało na niego 36 osób, także pracownicy niezrzeszeni, zaproszeni na zebranie. Głuchowski dostał tam tylko jeden głos.

Dodajmy, że obaj panowie spotkali się wcześniej z zespołami prezentując swe zamiary i programy. Spotkania odbyli też Iwona Kempa, Rafał Sabara i aktor tego teatru Tomasz Wysocki. Poza nimi do fotela dyrektora aspirują też: Jacek Bunsch, Piotr Jędrzejas, Adam Sroka i Dariusz Zawiślak.

Po opowiedzeniu się aktorów za Głuchowskim, Kempa – reżyserka wielu świetnych spektakli w tym teatrze, zarazem jego wicedyrektor i kierownik artystyczny Małopolskiego Ogrodu Sztuki – postanowiła wycofać się z konkursu. Jak nam powiedziała, skoro aktorzy postanowili lobbować za Głuchowskim, jej udział w konkursie nie ma sensu.

Nie wycofał się natomiast aktor “Słowackiego” Tomasz Wysocki, który chęć bycia dyrektorem ogłosił przed miesiącami. Jak nam powiedział, jest konsekwentny, acz oczywiście wolałby, by to jego wizja znalazła uznanie grona aktorskiego. Cieszy go natomiast konstruktywna dyskusja o wizji i przyszłości tej sceny, toczona przy okazji konkursu.

Wysocki znalazł poparcie części pracowników administracyjno-technicznych, którzy wczoraj oddali na niego 21 głosów. Co więcej, usłyszeliśmy opinie, że mógłby to być kandydat wspólny dla obu związków. Dziś rano ich kierownictwa mają rozmawiać o ewentualnym kompromisie. Podobno i Gierszał, i Głuchowski nie mają szans na poparcie przez oba związki. To jednak informacje nieoficjalne, szefowie związków nie chcą się publicznie wypowiadać do czasu rozstrzygnięcia konkursu.

- Sytuacja braku bezdyskusyjnego kandydata zespołu na pewno nie ułatwi pracy komisji konkursowej – ocenia Krzysztof Orzechowski, obecny dyrektor, kierujący teatrem od jesieni 1999 r.

Rozmowy indywidualne z kandydatami dziewięcioosobowa komisja konkursowa odbędzie w poniedziałek. A zasiadają w niej: marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa (przewodniczący), członek zarządu województwa Leszek Zegzda, dyrektor Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Krzysztof Markiel, przedstawiciele ZASP-u – Olgierd Łukaszewicz, prezes Zarządu Głównego oraz Bolesław Brzozowski, przewodniczący oddziału krakowskiego, reprezentanci Ministerstwa Kultury – Konrad Szczebiot, dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury w resorcie oraz Andrzej Seweryn, aktor, dyrektor Teatru Polskiego w Warszawie. W imieniu związków zawodowych teatru wystąpią Lidia Bogaczówna i Joanna Poznańska-Wąsik.

“Dwóch kandydatów teatru, ale wybór należy do komisji”
Wacław Krupiński
Dziennik Polski online

Kraków. Dorota Segda wybrana na rektora krakowskiej PWST

(Opublikowano 14 kwietnia 2016 )

Aktorka Dorota Segda została w poniedziałek wybrana przez Uczelniane Kolegium Elektorów na rektora Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie.

W poprzedniej kadencji Segda była prorektorem uczelni. W głosowaniu zdobyła 40 głosów elektorów, pokonując kontrkandydata, którym był prof. Krzysztof Jędrysek.

Prorektorem PWST w Krakowie została dotychczasowa dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu dr hab. Beata Guczalska, a prorektorem do spraw Filii PWST we Wrocławiu na kolejną kadencję dr hab. Elżbieta Czaplińska-Mrozek.

Dorota Segda jest absolwentką krakowskiej PWST. Od 1987 r. jest związana ze Starym Teatrem w Krakowie, w latach 1997-2000 była też aktorką Teatru Narodowego w Warszawie.

W dotychczasowym dorobku ma ponad pięćdziesiąt ról na scenie teatralnej i czterdzieści w Teatrze Telewizji. Na deskach scenicznych zagrała m.in. Salomeę w “Śnie srebrnym Salomei” Juliusza Słowackiego (1993) i Małgorzatę w “Fauście” Johanna Wolfganga Goethego (1997) w reżyserii Jerzego Jarockiego. Za obie te role otrzymała przyznane przez miesięcznik Teatr Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza.

Grała także Księżnę Joannę w “Nocy listopadowej” (1997), Joasa w “Sędziach” (1999) i Rachelę w “Weselu” (2000) – dramatach Wyspiańskiego w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. W Teatrze Telewizji zagrała m.in. tytułowe role w “Marii Stuart” Friedricha Schillera w reżyserii Roberta Glińskiego (1995) i w “Królowej Krystynie” Augusta Strindberga w reżyserii Piotra Mikuckiego (1996).

Zagrała tytułową Faustynę w filmie Jerzego Łukaszewicza (1994, Główna Nagroda Aktorska III Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rydze) i Ewę w filmie “Tato” Macieja Ślesickiego (1995, Nagroda Złota Kaczka tygodnika “Film”).

Jest laureatką m.in. Nagrody Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu (1989), Nagrody im. Stanisława Wyspiańskiego (1989), dwukrotnie Nagrody Festiwalu Klasyki Polskiej w Opolu (1994, 2001) oraz Nagrody im. Zbigniewa Cybulskiego (1995). W roku 2011 została laureatką Nagrody Miasta Krakowa. W 2015 r. została odznaczona Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

W Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Dorota Segda jest zatrudniona od 1999 r., prowadzi zajęcia z wiersza i scen klasycznych. Tytuł profesora zwyczajnego otrzymała w 2012 r.

materiał nadesłany

Poznań. Dwie kandydatki w konkursie na dyrektora Polskiego Teatru Tańca

(Opublikowano 14 kwietnia 2016 )

Wyłoniono dwie kandydatki na stanowisko dyrektora Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego. Sa nimi Iwona Pasińska i Anna Piotrowska.

W wyniku postępowania konkursowego w sprawie wyboru kandydata na stanowisko dyrektora Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego dwie uczestniczki uzyskały liczbę punktów przekraczającą wymagany próg 60% z 810 punktów możliwych do uzyskania, niezbędny do bycia przedstawionym Zarządowi Województwa Wielkopolskiego jako kandydat na wyżej wymienione stanowisko, są to:

Iwona Pasińska – 652 punkty,

Anna Piotrowska – 612 punktów.

Ponadto Komisja Konkursowa postanowiła rekomendować Zarządowi Województwa Wielkopolskiego obie kandydatki na stanowisko dyrektora Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego.

www.bip.umww.pl

Prezydent Łodzi ogłosił konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru Nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi.

(Opublikowano 14 kwietnia 2016 )
  1. Do udziału w Konkursie mogą być dopuszczone osoby spełniające następujące wymogi:
    1. posiadanie obywatelstwa polskiego lub posiadanie obywatelstwa innego państwa Unii Europejskiej, lub innego państwa, którego obywatelom, na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego, przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    2. posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych;
    3. niebycie skazanym prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
    4. niebycie karanym karą zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o której mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 168);
    5. posiadanie nieposzlakowanej opinii;
    6. wyrażenie zgody na poddanie się procedurze sprawdzającej przewidzianej przy dopuszczeniu do informacji niejawnych, o której mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 182, poz. 1228 oraz z 2015 r. poz. 21, 1224 i 2281);
    7. posiadanie wykształcenia wyższego;
    8. posiadanie co najmniej 7-letniego stażu pracy zawodowej w sferze kultury, na rzecz:
      1. podmiotu zajmującego się prowadzeniem działalności kulturalnej w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej lub
      2. organizatora instytucji kultury na stanowisku związanym z nadzorem nad instytucjami kultury w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
        • w przypadku świadczenia przez kandydata pracy na rzecz każdego z podmiotów określonych w lit. a i b, kryterium formalne zostanie uznane za spełnione po zsumowaniu okresów pracy w tych podmiotach; w przypadku jednoczesnego wykonywania pracy na rzecz podmiotów określonych w lit. a i b, okres ten nie będzie jednak zsumowany;
    9. posiadanie co najmniej 5-letniego stażu pracy zawodowej na stanowiskach kierowniczych;
    10. znajomość języka angielskiego w stopniu komunikatywnym w mowie i piśmie;
    11. odpowiedni stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na stanowisku kierowniczym.
  2. Preferowane jest spełnianie dodatkowych wymagań:
    1. znajomość aktów prawnych regulujących prowadzenie instytucji kultury;
    2. doświadczenie w kierowaniu projektami;
    3. znajomość zagadnień związanych z pozyskiwaniem środków pozabudżetowych w tym środków unijnych;
    4. ukończenie studiów wyższych lub studiów podyplomowych z obszaru: zarządzania i marketingu, prawa, administracji lub ekonomii.
  3. Oferta kandydata musi zawierać następujące dokumenty:
    1. pisemne oświadczenie o przystąpieniu do Konkursu na stanowisko dyrektora Teatru Nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi;
    2. CV z adresem do korespondencji elektronicznej wraz z listem motywacyjnym;
    3. autorski program merytoryczny, który powinien przede wszystkim uwzględniać:
      1. dotychczasowy dorobek Teatru imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi i jego tradycję,
      2. założenia Polityki Rozwoju Kultury 2020+ dla Miasta Łodzi wraz z uwzględnieniem innych dokumentów strategicznych dotyczących Miasta Łodzi,
      3. propozycję działań służących pozyskiwaniu zewnętrznych środków finansowych na działanie merytoryczne i/lub inwestycje,
      4. plan współpracy ponadregionalnej z innymi instytucjami kultury i podmiotami zewnętrznymi,
      5. plan działań komunikacyjno-promocyjnych na rzecz świadomego kreowania wizerunku Teatru;
    4. koncepcję organizacyjną działalności Teatru Nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi uwzględniającą kierunki i harmonogram zmian w strukturze organizacyjnej instytucji służących racjonalizacji kosztów administracji i obsługi instytucji.
    5. wykaz oraz krótki opis realizowanych i współrealizowanych przez kandydata projektów w sferze kultury;
    6. kserokopie dyplomów studiów wyższych potwierdzających posiadane wykształcenie;
    7. dokumenty poświadczające co najmniej 7-letni staż pracy zawodowej w sferze kultury;
    8. dokumenty poświadczające co najmniej 5-letni staż pracy zawodowej na stanowiskach kierowniczych;
    9. certyfikaty potwierdzające znajomość języków obcych lub pisemne oświadczenie kandydata o znajomości języka w stopniu komunikatywnym w mowie i piśmie;
    10. aktualne (ważne 3 miesiące od daty wystawienia) zaświadczenie o stanie zdrowia pozwalającym na pracę na stanowisku kierowniczym od lekarza posiadającego uprawnienia określone w § 7 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332, z 1997 r. Nr 60, poz. 375, z 1998 r. Nr 159, poz. 1057, z 2001 r. Nr 37, poz. 451, z 2010 r. Nr 240, poz. 1611 oraz z 2015 r. poz. 457);
    11. oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego (lub kserokopię dowodu osobistego) lub oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa innego państwa Unii Europejskiej, lub innego państwa, którego obywatelom, na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego, przysługuje prawo do podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    12. oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z pełni praw publicznych oraz, że nie toczy się wobec niego postępowanie karne;
    13. oświadczenie o niekaralności wraz ze zobowiązaniem do wystąpienia do Krajowego Rejestru Karnego celem uzyskania zaświadczenia o niekaralności w przypadku wyłonienia kandydata w Konkursie albo kserokopię posiadanego, ważnego zaświadczenia potwierdzającego spełnianie tego warunku, uzyskanego z Krajowego Rejestru Karnego;
    14. oświadczenie o niebyciu karanym karą zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o której mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
    15. oświadczenie o wyrażeniu zgody na poddanie się procedurze sprawdzającej przewidzianej przy dopuszczeniu do informacji niejawnych, o której mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych;
    16. oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych zawartych w dokumentach składanych w związku z naborem, dla potrzeb niezbędnych dla jego realizacji i dokumentacji, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2135 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 195);
    17. spis wszystkich dokumentów składanych w ofercie przez kandydata.
  4. Dostarczenie dokumentów wymienionych w ust. 3 stanowi warunek dopuszczenia kandydata do Konkursu.
  5. Oferta kandydata może dodatkowo zawierać:
    1. kserokopie dokumentów potwierdzających posiadanie dodatkowych umiejętności i kwalifikacji;
    2. kserokopie posiadanych referencji lub opinii;
    3. kserokopię dyplomu ukończenia studiów podyplomowych z dziedziny kultury, oświaty lub zarządzania;
    4. kserokopie dokumentów potwierdzających posiadanie stopni naukowych i tytułów, certyfikatów i innych.
  6. W przypadku przedstawienia przez kandydata dokumentów w języku obcym, należy dołączyć ich tłumaczenie na język polski dokonane bezpośrednio przez kandydata albo biuro tłumaczeń, albo tłumacza przysięgłego.

§ 2. Termin rozpoczęcia i zakończenia postępowania konkursowego:

  1. kandydaci przystępujący do Konkursu mogą składać swoje oferty zawierające wszystkie wymagane dokumenty w zamkniętej kopercie z podanym imieniem, nazwiskiem i adresem zwrotnym kandydata oraz dopiskiem „Konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru Nowego”, w Urzędzie Miasta Łodzi w Wydziale Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami w Departamencie Obsługi i Administracji, ul. Piotrkowska 110 (wejście od strony Pasażu Schillera), 90-926 Łódź, Łódzkie Centrum Kontaktu z Mieszkańcami lub przesłać ofertę na ww. adres w terminie do dnia 11 maja 2016 r.;
  2. za datę doręczenia uważa się datę otrzymania tych dokumentów przez Urząd Miasta Łodzi (datę wpływu do Urzędu Miasta Łodzi);
  3. dokumenty doręczone po ww. terminie składania dokumentów nie są rozpatrywane i podlegają zwrotowi;
  4. o zakwalifikowaniu do Konkursu i terminie rozmowy kwalifikacyjnej uczestnicy spełniający wymogi formalne zostaną powiadomieni indywidualnie;
  5. złożone wnioski zostaną rozpatrzone w terminie do dnia 15 czerwca 2016 r.

§ 3. Z warunkami organizacyjno-finansowymi Teatru Nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi kandydaci mogą zapoznać się u organizatora, tj. w Wydziale Kultury w Departamencie Komunikacji Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta Łodzi, ul. Piotrkowska 102, tel. 42 638-43-73, po uprzednim umówieniu telefonicznym.

§ 4. Powołanie na stanowisko dyrektora Teatru Nowego imienia Kazimierza Dejmka w Łodzi może nastąpić najwcześniej od dnia 1 lipca 2016 r.

§ 5. Informacja o trybie pracy i składzie Komisji Konkursowej zostanie umieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi pod adresem internetowym: http://bip.uml.lodz.pl.


Walne Zgromadzenie 2016 w Teatrze Studio

(Opublikowano 7 kwietnia 2016 )

W tym roku Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów  odbędzie się 9 maja w Teatrze Studio.

Szczegóły  i harmonogram  wkrótce.

Wrocław. Kandydaci last minute, czyli nowi chętni do kierowania operą

(Opublikowano 30 marca 2016 )

Wrocław. Kandydaci last minute, czyli nowi chętni do kierowania operą

W konkursie na dyrektora Opery Wrocławskiej wystartuje 10 kandydatów. Wśród nich są tacy, którzy zgłosili się w ostatniej chwili.

«Następcą Ewy Michnik na pewno nie zostanie Egipcjanin Hisham Gabr – dyrygent opery w Kairze. Mimo, że wysyłał zapytanie do Urzędu Marszałkowskiego w sprawie konkursu, dokumentów ostatecznie nie złożył. Zrobiła to zaś Jolanta Niderla-Witkowska, była wicedyrektor Teatru Muzycznego w Gliwicach, a także: Tomasz Janczak, kierownik artystyczny Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, Marcin Nałęcz – Niesiołowski, były szef Filharmonii Podlaskiej, Jacek Gawroński, który w latach 2008-2015 pracował jako szef wydziału kultury w urzędzie marszałkowskim. A także: skrzypek Waldemar Olszewski związany z Filharmonią Opolską, Jan Maślankiewicz – Pogány – założyciel Orkiestry Kameralnej Camerata -Wrocław i dyrektor Generalnym Międzynarodowego Brahms Festiwalu we Wrocławiu i waltornista Dariusz Mikulski w latach 2005-2010 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu.

Pojawili się też kandydaci last minute: Katarzyna Krzysztyniak, prezes Wrocławskiego Towarzystwa Gitarowego, Artur Żymełka – kierownik baletu w Teatrze Muzycznym w Łodzi i Waldemar Staszewski – związany z Wrocławiem reżyser, choreograf, autor kilkudziesięciu spektakli baletowych.»

“Kandydaci last minute, czyli nowi chętni do kierowania operą”
koz
Gazeta Wyborcza – Wrocław online

Wrocław. Znamy nazwiska kadydatów na dyrektora Opery Wrocławskiej

(Opublikowano 30 marca 2016 )
Wrocław. Kto zostanie nowym dyrektorem Opery Wrocławskiej?

Do wczoraj mogli zgłaszać się chętni na stanowisko dyrektora Opery Wrocławskiej. Zwycięzcę konkursu poznamy do końca kwietnia. Zastąpi on Ewę Michnik, która w czerwcu pożegnalnym koncertem zakończy 21-letni okres kierowania wrocławską instytucją.

«Konkursem zainteresował się m.in. Egipcjanin Hisham Gabr, dyrygent opery w Kairze, kompozytor muzyki do filmów fabularnych, dokumentalnych i sztuk teatralnych, który w 2012 r. otrzymał podwójny grant z Fundacji Fullbrighta oraz Cornell Univesity na kontynuowanie badań nad zaawansowanymi technikami dyrygenckimi w USA. Stolicę Dolnego Śląska zna – prowadził tu Orkiestrę Filharmonii Wrocławskiej. W konkursie zamierzała też uczestniczyć Jolanta Niderla-Witkowska, była wicedyrektor Teatru Muzycznego w Gliwicach. Kiedy ogłoszono nabór na szefa tej jednostki w 2015 r., rywalizowała z Tomaszem Janczakiem, kierownikiem artystycznym Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. Teraz mają szansę zmierzyć się ponownie.

Nieoficjalnie mówi się, że Janczaka mocno wspiera odpowiedzialny za kulturę na Dolnym Śląsku Tadeusz Samborski. Widziałby go w parze z Aleksandrą Kurzak, śpiewaczką operową związaną z Metropolitan Opera w Nowym Jorku, ROH Covent Garden z Londynie czy Wiedeńską Staatsoper. Gdyby wygrał konkurs, ona zostałaby szefem ds. artystycznych opery.

Rywalizacja będzie trudna, bo mocne poparcie Ewy Michnik ma dyrygent i śpiewak Marcin Nałęcz-Niesiołowski, były szef Filharmonii Podlaskiej, gdzie skonfliktował się z załogą.

Ale kolejka jest dłuższa. Do konkursu zgłosili się także: Jacek Gawroński, który w latach 2008-2015 pracował jako szef wydziału kultury w urzędzie marszałkowskim, skrzypek Waldemar Olszewski związany z Filharmonią Opolską, Jan Maślankiewicz-Pogány, założyciel Orkiestry Kameralnej “Camerata-Wrocław” i dyrektor generalny Międzynarodowego Brahms Festiwalu we Wrocławiu, oraz waltornista Dariusz Mikulski, który w latach 2005-2010 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu.»

“Kto zostanie nowym dyrektorem Opery? Chętni nawet z Egiptu”
koz
Gazeta Wyborcza – Wrocław online

Kraków. Przesłuchania potencjalnych dyrektorów “Słowackiego” w kwietniu

(Opublikowano 30 marca 2016 )

9 kandydatów, którzy zgłosili się do konkursu na dyrektora Teatru im. J. Słowackiego, spełniło wymogi formalne i przeszło do drugiego etapu konkursu.

Są to: Jacek Bunsch, Marek Gierszał, Krzysztof Głuchowski, Piotr Jędrzejas, Iwona Kempa, Rafał Sabara, Adam Sroka, Tomasz Wysocki i Dariusz Zawiślak.

Rozmowy z nimi przesunięto na kwiecień; trzeba bowiem skoordynować terminy wszystkich, zwłaszcza 9-osobowej komisji konkursowej.

“9 kandydatów i 9 oceniających”
(WAK)
Dziennik Polski online

Radosnych Świąt Wielkanocnych!

(Opublikowano 27 marca 2016 )

Zarząd SDT  z okazji Wielkanocy wszystkim Członkom Stowarzyszenia życzy Wesołych Świąt!