Archiwum

Aktualności



Łódź. Jest trzech kandydatów na dyrektora Teatru Nowego

(Opublikowano 13 maja 2016 )

11 maja upłynął termin składania ofert w konkursie na stanowisko dyrektora Teatru Nowego. Do magistratu trafiły trzy zgłoszenia. W komisji oceniającej zasiądzie m.in. Mirosława Marcheluk.

«Koperty zostaną otwarte dopiero podczas pierwszego posiedzenia komisji konkursowej. Termin nie jest jeszcze znany.

Wnioski ocenią przedstawiciele magistratu, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, związków zawodowych Teatru Nowego, Związku Artystów Scen Polskich i Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów. UMŁ reprezentować będzie wiceprezydent Krzysztof Piątkowski, dyrektor Wydziału Kultury Dagmara Śmigielska i Luiza Staszczak-Gąsiorek. Ministerstwo – Konrad Szczebiot i – co ciekawe – Mirosława Marcheluk, którą Jerzy Kropiwnicki uczynił p.o. dyrektora Teatru Nowego do spraw artystycznych po odwołaniu ze stanowiska Zbigniewa Brzozy. Przedstawiciele związków zawodowych to Marek Lipski i Michał Kruk. ZASP reprezentować będzie Piotr Bogusław Jędrzejczak, SDT – Paweł Łysak.

Komisja będzie rozmawiać z kandydatami od 18 maja do 15 czerwca. Teatr będzie miał nowego dyrektora najwcześniej od 1 lipca.»

“Teatr Nowy. Jest trzech kandydatów na nowego dyrektora”
iz
Gazeta Wyborcza – Łódź online

Kraj. Ruszyła sprzedaż biletów za 400 gr., artyści 90 teatrów zapraszają

(Opublikowano 13 maja 2016 )

Już 14 maja, w najbliższą sobotę, w teatrach w całym kraju rozpocznie się sprzedaż biletów w ramach akcji “Bilet za 400 groszy”. Tydzień później, 21 maja, obchodzić będziemy II Dzień Teatru Publicznego.

Od kilku dni do wspólnego świętowania zachęcają w krótkich filmikach umieszczanych w sieci artyści teatrów biorących udział w akcji. Swoje zaproszenie do widzów skierują też teatralni rzemieślnicy, na których pracę chcemy zwrócić szczególną uwagę przy okazji tegorocznego święta.

W większości teatrów sprzedaż biletów w specjalnej cenie 400 groszy (4 zł) – która jest nawiązaniem do 400. rocznicy śmierci Williama Shakespeare’a – rozpocznie się w sobotę rano. Część teatrów dystrybucję zacznie nieco później, w godzinach popołudniowych. Szczegółowe informacje na temat sprzedaży znajdują się na stronach teatrów – uczestników akcji “Bilet za 400 groszy”, a z pełną listą tytułów, uporządkowaną geograficznie, można się zapoznać na specjalnej stronie www.dzienteatrupublicznego.pl.

Jedna osoba będzie mogła kupić maksymalnie dwa bilety. Sprzedaż będzie prowadzona tylko w kasach teatrów. – Zależało i zależy nam na tym, aby widzowie przypomnieli sobie, także symbolicznie, którędy wiedzie droga do teatru oraz aby dla wszystkich “droga do biletu” była podobna. Sprzedaż rozpocznie się w sobotę, która dla teatrów będzie intensywnym dniem pracy, ale wielu widzom da szansę na pojawienie przed kasą teatru – wyjaśnia Dorota Buchwald, dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, pomysłodawcy i koordynatora akcji “Bilet za 400 grosze”. – Zachęcamy do odpowiednio wczesnego wyjścia z domu. W ubiegłym roku bilety sprzedawały się błyskawicznie. Pospolite ruszenie do teatru – na to liczymy także w tym roku – dodaje.

Do akcji “Bilet za 400 groszy” przyłączyło się 90 teatrów publicznych z 39 polskich miast. 21 maja zagrają one 107 spektakli, a na widowniach znów – jak przed rokiem – zasiądzie kilkadziesiąt tysięcy widzów. – Naszym działaniem chcemy nie tylko uczcić II Dzień Teatru Publicznego, ale zwrócić uwagę, że bez finansowego wsparcia z publicznych pieniędzy, a więc z pieniędzy nas wszystkich, polski teatr publiczny, jako idea i jako konkretne miejsca na mapach polskich miast, nie mógłby istnieć – wskazuje Buchwald.

Do kupienia biletów od kilkunastu dni zachęcają artyści teatrów biorących udział w akcji. W mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych teatrów publikowane są krótkie materiały wideo. Zaproszenia do spotkania w takiej formie nagrało ponad 100 twórców. – Tego dnia “grosze grają rolę” – przekonują, nawiązując do tegorocznego hasła towarzyszącemu akcji.

W tygodniu poprzedzającym Dzień Teatru Publicznego swoje zaproszenie do widzów skierują też przedstawiciele rzemieślniczych zawodów teatralnych. – Chcieliśmy, w ten symboliczny sposób, zwrócić uwagę na ich pracę. To również artyści, współtworzący spektakle, które zobaczą widzowie – zwraca uwagę Buchwald.

A jakie przedstawienia będzie można oglądać 21 maja? Na teatralnych scenach pojawi się wiele inscenizacji dramatów shakespearowskich. Teatr Polski w Warszawie zagra “Króla Leara” w reżyserii Jacquesa Lassalle’a z Andrzejem Sewerynem w roli tytułowej. Widzowie obejrzą też kilka realizacji “Hamleta”, między innymi w Krakowskim Teatrze Scenie STU, w Teatrze Współczesnym w Warszawie i Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

W ramach II edycji akcji biletu za grosze zaprezentowane zostaną także spektakle, które cieszyły się w ostatnich sezonach bardzo dużą popularnością, przedstawienia głośno komentowane i doceniane w ważnych konkursach oraz na festiwalach (m.in. “Car Samozwaniec” w reżyserii Jacka Głomba / Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, czy “Korzeniec” w reżyserii Remigiusza Brzyka / Teatr Zagłębia w Sosnowcu) oraz cieszące się wielką popularnością wśród widzów (m.in. “Kotka na gorącym blaszanym dachu” w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza / Teatr Narodowy w Warszawie czy muzyczny “Billy Elliot” w reżyserii Michała Znanieckiego / Teatr Rozrywki w Chorzowie). Wielbiciele opery będą mogli wybierać wśród takich przedstawień jak “Madama Butterfly” Opery Śląskiej w Bytomiu, “Potępienie Fausta” Opery Novej w Bydgoszczy, “Eugeniusz Oniegin” Teatru Wielkiego w Poznaniu, “The Turn of The Screw (Dokręcanie śruby)” Opery na Zamku w Szczecinie.

“Bilet za 400 groszy” to także spektakle dla dzieci, na przykład: “Pchła Szachrajka” Teatru Polskiego w Bydgoszczy, “O królewnie Wełence” Zdrojowego Teatru Animacji w Jeleniej Górze, “Ronia, córka zbójnika” Teatru Pinokio w Łodzi, “Planeta Football” Teatru Guliwer w Warszawie czy “Władca skarpetek” Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu.

Akcja “Bilet za 400 groszy” jest akcją ogólnopolską, finansowaną ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a koordynowaną przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Od kilku dni do wspólnego świętowania zachęcają w krótkich filmikach umieszczanych w sieci artyści teatrów biorących udział w akcji. Swoje zaproszenie do widzów skierują też teatralni rzemieślnicy, na których pracę chcemy zwrócić szczególną uwagę przy okazji tegorocznego święta.

W większości teatrów sprzedaż biletów w specjalnej cenie 400 groszy (4 zł) – która jest nawiązaniem do 400. rocznicy śmierci Williama Shakespeare’a – rozpocznie się w sobotę rano. Część teatrów dystrybucję zacznie nieco później, w godzinach popołudniowych. Szczegółowe informacje na temat sprzedaży znajdują się na stronach teatrów – uczestników akcji “Bilet za 400 groszy”, a z pełną listą tytułów, uporządkowaną geograficznie, można się zapoznać na specjalnej stronie www.dzienteatrupublicznego.pl.

Jedna osoba będzie mogła kupić maksymalnie dwa bilety. Sprzedaż będzie prowadzona tylko w kasach teatrów. – Zależało i zależy nam na tym, aby widzowie przypomnieli sobie, także symbolicznie, którędy wiedzie droga do teatru oraz aby dla wszystkich “droga do biletu” była podobna. Sprzedaż rozpocznie się w sobotę, która dla teatrów będzie intensywnym dniem pracy, ale wielu widzom da szansę na pojawienie przed kasą teatru – wyjaśnia Dorota Buchwald, dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, pomysłodawcy i koordynatora akcji “Bilet za 400 grosze”. – Zachęcamy do odpowiednio wczesnego wyjścia z domu. W ubiegłym roku bilety sprzedawały się błyskawicznie. Pospolite ruszenie do teatru – na to liczymy także w tym roku – dodaje.

Do akcji “Bilet za 400 groszy” przyłączyło się 90 teatrów publicznych z 39 polskich miast. 21 maja zagrają one 107 spektakli, a na widowniach znów – jak przed rokiem – zasiądzie kilkadziesiąt tysięcy widzów. – Naszym działaniem chcemy nie tylko uczcić II Dzień Teatru Publicznego, ale zwrócić uwagę, że bez finansowego wsparcia z publicznych pieniędzy, a więc z pieniędzy nas wszystkich, polski teatr publiczny, jako idea i jako konkretne miejsca na mapach polskich miast, nie mógłby istnieć – wskazuje Buchwald.

Do kupienia biletów od kilkunastu dni zachęcają artyści teatrów biorących udział w akcji. W mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych teatrów publikowane są krótkie materiały wideo. Zaproszenia do spotkania w takiej formie nagrało ponad 100 twórców. – Tego dnia “grosze grają rolę” – przekonują, nawiązując do tegorocznego hasła towarzyszącemu akcji.

W tygodniu poprzedzającym Dzień Teatru Publicznego swoje zaproszenie do widzów skierują też przedstawiciele rzemieślniczych zawodów teatralnych. – Chcieliśmy, w ten symboliczny sposób, zwrócić uwagę na ich pracę. To również artyści, współtworzący spektakle, które zobaczą widzowie – zwraca uwagę Buchwald.

A jakie przedstawienia będzie można oglądać 21 maja? Na teatralnych scenach pojawi się wiele inscenizacji dramatów shakespearowskich. Teatr Polski w Warszawie zagra “Króla Leara” w reżyserii Jacquesa Lassalle’a z Andrzejem Sewerynem w roli tytułowej. Widzowie obejrzą też kilka realizacji “Hamleta”, między innymi w Krakowskim Teatrze Scenie STU, w Teatrze Współczesnym w Warszawie i Teatrze im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

W ramach II edycji akcji biletu za grosze zaprezentowane zostaną także spektakle, które cieszyły się w ostatnich sezonach bardzo dużą popularnością, przedstawienia głośno komentowane i doceniane w ważnych konkursach oraz na festiwalach (m.in. “Car Samozwaniec” w reżyserii Jacka Głomba / Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, czy “Korzeniec” w reżyserii Remigiusza Brzyka / Teatr Zagłębia w Sosnowcu) oraz cieszące się wielką popularnością wśród widzów (m.in. “Kotka na gorącym blaszanym dachu” w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza / Teatr Narodowy w Warszawie czy muzyczny “Billy Elliot” w reżyserii Michała Znanieckiego / Teatr Rozrywki w Chorzowie). Wielbiciele opery będą mogli wybierać wśród takich przedstawień jak “Madama Butterfly” Opery Śląskiej w Bytomiu, “Potępienie Fausta” Opery Novej w Bydgoszczy, “Eugeniusz Oniegin” Teatru Wielkiego w Poznaniu, “The Turn of The Screw (Dokręcanie śruby)” Opery na Zamku w Szczecinie.

“Bilet za 400 groszy” to także spektakle dla dzieci, na przykład: “Pchła Szachrajka” Teatru Polskiego w Bydgoszczy, “O królewnie Wełence” Zdrojowego Teatru Animacji w Jeleniej Górze, “Ronia, córka zbójnika” Teatru Pinokio w Łodzi, “Planeta Football” Teatru Guliwer w Warszawie czy “Władca skarpetek” Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu.

Akcja “Bilet za 400 groszy” jest akcją ogólnopolską, finansowaną ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a koordynowaną przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

informacja własna

Konkurs na dyrektora Teatru Ateneum

(Opublikowano 13 maja 2016 )

Prezydent m.st. Warszawy ponownie ogłasza konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie.

Oferty należy składać do 16 maja 2016 r. Nowy dyrektor obejmie obowiązki z dniem 1 września 2016 roku.

Szczegóły konkursu na stronie: www.um.warszawa.pl/aktualnosci/kto-zostanie-dyrektorem-teatru-ateneum

Łódź. Trwa XXXIV Festiwal Szkół Teatralnych

(Opublikowano 13 maja 2016 )

Studenci czterech uczelni wystąpią w dwunastu spektaklach dyplomowych. – Niepowtarzalny festiwal, pełen emocji. Młodzi mają tyle energii! – mówi prof. Zofia Uzelac, dziekan Wydziału Aktorskiego Szkoły Filmowej.

Dwanaście konkursowych spektakli będzie można oglądać w teatrach Nowym, Studyjnym (ul. Kopernika 8), Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych (ul. Zachodnia 54/56) oraz EC1 (ul. Targowa 1/3). Studenci Akademii Teatralnej w Warszawie wystąpią w “Awanturze w Chioggi” Carla Goldoniego w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza, “Opowieści o zwyczajnym szaleństwie” Petra Zelenki w reżyserii Marcina Hycnara oraz “Barbarzyńcach” Maksyma Gorkiego w adaptacji i reżyserii Adama Sajnuka. Spektakle dyplomowe Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie to “Dogville” Larsa von Triera w reż. Aleksandry Popławskiej, “Jednak Płatonow” według sztuki Antoniego Czechowa w reż. Pawła Miśkiewicza i “Między nami dobrze jest” Doroty Masłowskiej w reż. Agnieszki Glińskiej. Wrocławska filia krakowskiej PWST zaprasza na “Biesy” Dostojewskiego w reż. Karoliny Kirsz, “Mewę” Czechowa w reż. Grzegorza Wojdona i “Orlando” Virginii Woolf w reż. Weroniki Szczawińskiej. Gospodarz – Szkoła Filmowa w Łodzi – pokaże w EC1 “Iwonę, księżniczkę Burgunda” Witolda Gombrowicza w reżyserii Anny Augustynowicz, a w Teatrze Studyjnym – “Marię Stuart” Fryderyka Schillera w reż. Grzegorza Wiśniewskiego i “Laleczkę” Tennessee Williamsa w reż. Jacka Poniedziałka.

- Warto zobaczyć spektakle renomowanych reżyserów, na przykład Waldemara Śmigasiewicza i Pawła Miśkiewicza. Ale interesujące są też propozycje początkujących twórców: Karoliny Kirsz i Weroniki Szczawińskiej – mówi prof. Uzelac.

Cenne nagrody

W jury zasiądą w tym roku: Agata Duda-Gracz, Marta Nieradkiewicz, Bartosz Szydłowski, Tomasz Wasilewski oraz przedstawicielka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wioletta Laszczka. Jak co roku studenci powalczą o mnóstwo nagród finansowych, m.in. od ministra, ZASP-u, Opus Filmu i łódzkich dziennikarzy. A także symboliczną “nagrodę Machula” – sto dolarów z wizerunkiem Jana Machulskiego dla największej indywidualności festiwalu. W ubiegłych latach “nagrodę Machula” dostali m.in. Borys Szyc, Michał Żebrowski, Weronika Książkiewicz i Bartłomiej Topa.

Wydarzenia towarzyszące 34. edycji festiwalu to spotkania z cyklu “Laureaci FST na wielkim ekranie” w Kinie Szkoły Filmowej (ul. Targowa 61/63) i Kinie 3D Wytwórnia (ul. Łąkowa 39). Po projekcji filmu “Sprawiedliwy” w reżyserii Michała Szczerbica organizatorzy zapraszają na rozmowę z Jackiem Braciakiem, po “Córkach dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej z widzami spotka się Marta Mazurek. Trzecim filmem są “Niewinni” Anne Fontaine, w którym występuje Katarzyna Dąbrowska. Bilety na spektakle kosztują 25 zł i 15 zł. Cena karnetu na wszystkie przedstawienia to 150 zł. Bilety i karnety można kupować w Teatrze Nowym (ul. Zachodnia 93) i www.bilety.nowy.pl.»

“Festiwal Szkół Teatralnych. Polowanie na talenty”
Izabella Adamczewska
Gazeta Wyborcza – Łódź online

Walne Zebranie za nami

(Opublikowano 13 maja 2016 )

9 maja 2016 r. w Warszawie odbyło się Walne Zebranie SDT. Gośćmi byli: Konrad Szczebiot, dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury wMinisterstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Paweł Płoski, badacz polityki kulturalnej i teatru z Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Białystok. Pierwsze sito w konkursie na dyrektora Dramatycznego

(Opublikowano 13 maja 2016 )
Było 16 chętnych, na placu boju zostało ostatecznie 11. Komisja konkursowa po zapoznaniu się z dokumentami zdecydowała, kto przejdzie do dalszego etapu konkursu na stanowisko dyrektora Teatru Dramatycznego.
«Są to:

Z Białegostoku:

Małgorzata Bil-Jaruzelska – obecnie szefowa domu kultury w Bielsku Podlaskim, wcześniej wicedyrektorka teatru w czasach Piotra Dąbrowskiego, kojarzona z SLD;

Piotr Adam Półtorak – aktor Teatru Dramatycznego, sympatyzujący z PiS, jednocześnie przewodniczący rady miejskiej w Wasilkowie;

Irena Lisiewicz – scenografka, designerka, producentka, graficzka;

Oraz reżyserzy, menedżerowie, osoby zajmujące się kulturą i animacją kultury spoza Białegostoku:

Jacek Jabrzyk – Bogusławice, gm. Wolbórz (reżyser, który białostoczanom znany jest m.in. z reżyserii spektaklu “Rewizor” w Teatrze Dramatycznym);

Wiesław Lewoc – Szczecin (wicedyrektor Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie);

Waldemar Raźniak – Warszawa (aktor, reżyser, wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej);

Ryszard Adamski – Warszawa (aktor, animator kultury, współtwórca Fundacji Teatr Akademicki w Warszawie)

Piotr Bogusław Jędrzejczak – Łódź (reżyser);

Jacek Zembrzuski – Warszawa (reżyser);

Waleria Anna Szydłowska – Hmissi – Brzozowa, gm. Poświętne;

Andrzej Szczytko – Poznań (aktor);

Kto odpadł

Do dalszego etapu nie przeszli:

Dariusz Szada-Borzyszkowski, białostocki reżyser, animator życia kulturalnego, związany z Komitetem Obrony Demokracji i profilem facebookowym “Normalny Białystok”;

Robert Kudelski, aktor scen warszawskich, znany m.in. telewizyjnego serialu “Na Wspólnej”, który ostatnio w mediach mówił dość ostro o cenzurze; jego zdaniem cenzura blokuje rozwój kultury i sztuki, apelował do aktorów i reżyserów, by mimo nacisków nie zgadzali się na cenzurowanie spektakli teatralnych;

Julia Mark, krakowska reżyserka, ostatnio reżyserowała spektakl “Napis” w Teatrze Dramatycznym;

Piotr Waligórski – reżyser z Krakowa;

Paweł Dobrowolski – reżyser z Warszawy (dramaturg, menedżer, szef festiwalu Gorzkie Żale w Warszawie)

Analizy dokumentów 16 kandydatów dokonała sześcioosobowa komisja konkursowa pod przewodnictwem wicemarszałka Macieja Żywno.

- Pięcioro kandydatów do dalszego postępowania komisja nie dopuściła ze względu na niespełnienie wymogów formalnych, takich jak m.in. brak podpisu na dokumentach, brak udokumentowanego stażu pracy, nieaktualne zaświadczenie lekarskie, brak podpisu uwierzytelniającego zgodność dokumentów z oryginałem – informuje Paweł Staniurski z Referatu Polityki Informacyjnej Urzędu Marszałkowskiego.

Rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami planowane są w terminie 24-25 maja 2016 r. Wstępne plany są takie, że nowy dyrektor umowę powinien podpisać 7 czerwca.

Konkurs bez obecnej dyrektorki

Obecnej dyrektorce w tym roku kończy się czteroletni kontrakt. Agnieszka Korytkowska-Mazur – tak jak zapowiedziała już 16 marca na łamach “Wyborczej” – nie zdecydowała się uczestniczyć w konkursie. Taką decyzję podjęła po zamieszaniu, do jakiego doszło wskutek wymiany pism między teatrem a urzędnikiem ministerstwa kultury.

Powiedziała wówczas: – Nie będę uczestniczyła w grze politycznej. Mnie interesują względy artystyczne, nie polityczne. A niestety te zmiany, których ostatnio dużo wokół nas, zmierzają w złym kierunku. To zamieszanie przeważyło i ma wpływ na moją decyzję – nie będę startowała w konkursie.

Nowy dyrektor oficjalnie Teatrem Dramatycznym zarządzać będzie od 1 września. Wymogiem obowiązkowym jest jakiekolwiek wykształcenie wyższe magisterskie, 5-letnie doświadczenie zawodowe, znajomość dowolnego języka obcego, niekaralność.»

“Pierwsze sito w konkursie na dyrektora Teatru Dramatycznego”
Monika Żmijewska
Gazeta Wyborcza – Białystok online/9.05

Wrocław. Cezary Morawski chce być szefem Teatru Polskiego

(Opublikowano 13 maja 2016 )

Trzech kandydatów zgłosiło się do konkursu na nowego dyrektora Teatru Polskiego. To menedżer kultury Izabela Duchnowska, aktor Cezary Morawski oraz szef wrocławskiego OKiS Igor Wójcik.

«Aktualnym dyrektorem Teatru Polskiego od dekady jest Krzysztof Mieszkowski, który odnosił z nim ogromne sukcesy i rozsławił scenę nie tylko w kraju, lecz także w Europie. Z końcem sierpnia kończy mu się jednak kontrakt, a władze województwa postanowiły go nie przedłużać. Zamiast tego chcą nowego szefa teatru wybrać w konkursie. Chętni do schedy po Mieszkowskim czas na zgłoszenie swojej kandydatury mieli do wczoraj. Wszyscy czekali niemal do ostatniej chwili, a oferty spływały do urzędu do samego końca jego pracy.

Wiadomo już więc, że Polskim chce kierować m.in. aktor Cezary Morawski. Grał on m.in. w serialach telewizyjnych, takich jak “Labirynt”, “Klan”, “M jak Miłość”, “Miodowe lata”, “Na Wspólnej” czy “Na dobre i na złe”. Występował również w dramacie wojennym z 1977 r. “Akcja pod Arsenałem” czy filmie Waldemara Krzystka “80 milionów”. W tej związanej z Wrocławiem produkcji grał dyrektora banku. Morawski związany jest z warszawskimi teatrami Współczesnym i Powszechnym. Wykłada też na stołecznej Akademii Teatralnej.

Mieszkowski zostanie w teatrze?

W rywalizacji o stanowisko dyrektora Teatru Polskiego będzie miał dwoje rywali. To m.in. menedżerka kultury Izabela Duchnowska, która pracowała we wrocławskim magistracie jako sekretarz generalny “Światowych dni muzyki 2014″. W styczniu tego roku na Nadodrzu przy ul. Rydygiera razem z Michałem Litwińcem otworzyła Hostel Artystyczny. Nie jest tajemnicą, że to właśnie ją na stanowisku dyrektora widziałby Krzysztof Mieszkowski.

Kiedy jeszcze 2014 r. próbowano go odwołać, w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapadła decyzja, że zostanie on w Polskim jako dyrektor ds. artystycznych, a resort z marszałkiem i samym Mieszkowskim poszukają innego kandydata na szefa teatru. Właśnie wtedy obecny dyrektor wysunął nazwisko Duchnowskiej, komplementując ją jako osobę “zorganizowaną i rozumiejącą potrzeby pracowników”. Z Duchnowską nikt wtedy nie podjął jednak rozmów.

Jej zwycięstwo w konkursie oznaczałoby, że Mieszkowski prawdopodobnie w Polskim pozostanie, tyle że właśnie jako dyrektor ds. artystycznych. Zarząd województwa oficjalnie nie krył, że byłoby to najlepsze rozwiązanie. Z jednej strony pozwoliłoby utrzymać wysoki poziom sceny, z drugiej odsunęłoby jej obecnego szefa od finansów. A to właśnie z nimi związane są największe zarzuty wobec Mieszkowskiego. Zdaniem urzędników obecny dyrektor wydaje pieniądze zbyt hojnie.

Pozostawienie obecnego szefa Polskiego – w jakiejkolwiek roli – może nie być proste, bo na nominację nowego dyrektora musi się zgodzić wicepremier i minister kultury w rzędzie PiS Piotr Gliński. A ten Mieszkowskiego szczerze nie znosi. Jesienią ubiegłego roku dyrektor Polskiego nie zgodził się na zdjęcie z afisza kontrowersyjnej sztuki “Śmierć i dziewczyna”, czego publicznie domagał się wicepremier Gliński. Mieszkowski jest też posłem Nowoczesnej Ryszarda Petru, więc w urzędzie marszałkowskim spodziewają się odmowy ministra. Samorząd z Glińskim jeszcze nie próbował rozmawiać na ten temat. – Zrobimy to, kiedy zostanie wybrany nowy dyrektor Teatru Polskiego – mówi rzecznik marszałka Jarosław Perduta.

Nowa energia

Trzecim kandydatem jest Igor Wójcik. Od jesieni ubiegłego roku kieruje on Ośrodkiem Kultury i Sztuki we Wrocławiu, który podlega samorządowi województwa. Powołanie na to stanowisko Wójcika, działacza Platformy Obywatelskiej i byłego szefa sztabu wyborczego Bogdana Zdrojewskiego do Parlamentu Europejskiego, odbyło się w atmosferze protestów pracowników. Urzędnicy znienacka bowiem odwołali dyrektora Piotra Borkowskiego i powołali Wójcika, uzasadniając, że “placówce potrzebna jest nowa energia”.

Wójcik z rozmowie z “Wyborczą” nie tłumaczy, dlaczego chce zmienić miejsce pracy i czy będzie chciał w przyszłości współpracować z Mieszkowskim. – Do czasu rozstrzygnięcia konkursu nie będę wypowiadał się na ten temat – ucina.

Na podjęcie decyzji o tym, kto będzie nowym szefem Polskiego, zarząd województwa ma 60 dni.»

“Cezary Morawski chce być szefem Teatru Polskiego. Ma dwoje rywal”
Magdalena Kozioł
Gazeta Wyborcza – Wrocław online

Wrocław. Tajemnicza koperta i kandydat na dyrektora Teatru Polskiego

(Opublikowano 13 maja 2016 )

Nie trzech, a czterech kandydatów ubiega się o fotel dyrektora Teatru Polskiego. Jedną z kopert dostarczono do innego wydziału.

«W poniedziałek o godz. 15.30 minął termin zgłoszeń do konkursu na nowego dyrektora Teatru Polskiego. Przez godz. 16 urzędnicy informowali, że jest trzech kandydatów: aktor Cezary Morawski, menadżer kultury Izabela Duchnowska i szef OKiS – u Igor Wójcik. Okazało się, że do rywalizacji stanie jeszcze jeden kandydat. Jego zgłoszenie z zamkniętej i nieopisanej kopercie nie trafiło do innego wydziału i do wydziału kultury trafiło dopiero we wtorek. Będzie brane pod uwagę, bo do Urzędu Marszałkowskiego dostarczono je w terminie.

Kto jest tym czwartym kandydatem, tego nie wiadomo. Nazwisko pozna dopiero komisja konkursowa. Zostanie powołana uchwałą zarządu województwa najwcześniej w przyszłym tygodniu.»

“Tajemnicza koperta i kandydat na dyrektora Teatru Polskiego”
koz
Gazeta Wyborcza – Wrocław online

Warszawa. Werdykt Komisji Artystycznej programu Teatr Polska

(Opublikowano 8 maja 2016 )

Komisja Artystyczna programu TEATR POLSKA w składzie: Konrad Szczebiot (przewodniczący), Joanna Biernacka, Lech Śliwonik, Marzenna Wiśniewska i Kalina Zalewska, po obejrzeniu rejestracji stu przedstawień zgłoszonych do udziału w programie, postanowiła zarekomendować do drugiego etapu kwalifikacji osiemnaście spektakli:

1. “Broniewski”, reż. Adam Orzechowski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

2. “Droga śliska od traw. Jak to diabeł wsią się przeszedł”, reż. Paweł Wolak, Katarzyna Dworak, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

3. “Dzieje grzechu”, reż. Michał Kotański, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

4. “Ewelina płacze”, reż. Anna Karasińska, TR Warszawa

5. “Hydrokosmos”, reż. Konrad Dworakowski, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego

6. “Kopidoł”, reż. Iwona Woźniak, Fundacja Szafa Gra, Mikołów – Bujaków

7. “Kręcipupa”, reż. Tomasz Maśląkowski, Fundacja LALE.Teatr, Wrocław

8. “LABirynt”, reż. Alicja Morawska-Rubczak, Art Fraction Foundation, Suchy Las

9. “Lalka”, reż. Aneta Groszyńska, Teatr Polski w Bielsku-Białej

10. “Obcy z Mons”, reż. Maciej Masztalski, Teatr Ad Spectatores, Wrocław

11. “Ojczyzna”, reż. Justyna Sobczyk, Teatr Polski w Poznaniu

12. “Preludium słowiańskie”, reż. Agnieszka Glińska, Fundacja Art. Color Ballet, Kraków

13. “Pyza na polskich dróżkach”, reż. Daniel Arbaczewski, Teatr im. Hansa Christiana Andresena w Lublinie

14. “Trollgatan. Ulica Trolli”, reż. Tomasz Kaczorowski, Teatr Współczesny w Szczecinie

15. “Wot takaja żyzn”, reż. Paweł Szkotak, Stowarzyszenie Teatralne Teatr Biuro Podróży, Poznań

16. “Wziołowstąpienie”, reż. Piotr Tomaszuk, Teatr Wierszalin w Supraślu

17. “Zapolska Superstar (czyli jak przegrywać, żeby wygrać)”, reż. Aneta Groszyńska, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu

18. “Znak Jonasza”, reż. Paweł Passini, Stowarzyszenie Artystów “Bliski Wschód”, Lublin

Komisja podjęła decyzję o wyborze wyżej wymienionych spektakli kierując się ich wysoką wartością artystyczną, kulturotwórczym potencjałem oraz walorami edukacyjnymi. Komisja starała się, by wybrany zestaw spektakli jak najszerzej prezentował życie teatralne w Polsce, zarówno w kwestii tematów, gatunków i stylistyk, jak i regionalnej reprezentacji.

Ze względu na bogatą reprezentację spektakli zgłoszonych do tegorocznej edycji programu Komisja Artystyczna zrezygnowała z rekomendowania dodatkowych przedstawień.

Teatry zakwalifikowane do drugiego etapu programu zobowiązane są do złożenia projektów objazdów do 13 czerwca 2016 roku. Komitet Organizacyjny programu wyłoni ostatecznych uczestników TEATR POLSKA 2016 do 27 czerwca 2016 roku. Przedstawienia prezentowane będą między 1 sierpnia a 30 listopada 2016 roku.

Celem programu TEATR POLSKA jest ułatwianie dostępu do oferty polskich teatrów poprzez zwiększenie ich mobilności i umożliwienie prezentacji spektakli w ośrodkach mających utrudniony dostęp do kultury. W ramach programu teatry instytucjonalne, samorządowe instytucje kultury i organizacje pozarządowe otrzymują dofinansowanie prezentacji spektakli w miejscowościach, w których nie ma teatru instytucjonalnego.

Inspiracją do powstania TEATRU POLSKA były objazdy teatralne organizowane w okresie międzywojennym przez Redutę Juliusza Osterwy i Mieczysława Limanowskiego, które przybliżały mieszkańcom małych miejscowości najważniejsze osiągnięcia kultury polskiej tamtego okresu.

Program TEATR POLSKA organizowany jest od 2009 roku przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie polska.e-teatr.pl.

materiał własny

KATALOG DOBRYCH PRAKTYK

(Opublikowano 7 maja 2016 )

Szanowni Państwo, Organizatorzy życia teatralnego,

mając na względzie dobro teatru publicznego w Polsce przedstawiamy Państwu dokument, stanowiący rezultat pracy zespołu zawiązanego w roku 2015 z okazji jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Zainicjowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego prace były kontynuowane w gronie przedstawicieli wszystkich działających w obszarze polskiego teatru związków i stowarzyszeń, a także reprezentantów różnych organizacji pozarządowych, reżyserów, dyrektorów teatrów, towarzyszących teatrowi publicystów oraz specjalistów w dziedzinie socjologii, prawa i ekonomii.

Relacje pomiędzy teatrami i organizatorami opisuje obowiązujące prawo, przede wszystkim Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. z późniejszymi zmianami (Dz.U. z 2012 r. poz. 406). Prawo to, wymagające być może w przyszłości dalszych prac ustawodawczych, stanowi obecnie realną podstawę współdziałania, a także określa zależności, obowiązki i powinności każdej ze stron.

Jedną z trudnych, delikatnych i wymagających szczególnie odpowiedzialnych działań jest procedura i praktyka wyboru dyrektora instytucji artystycznej, jaką jest teatr. Doświadczenie pokazuje, że w tym obszarze pojawiają się często kontrowersje i nieporozumienia, a przecież decyzje związane
z wyborem dyrektora są kluczowe dla realizacji prowadzonej przez organizatora polityki kulturalnej. Budowanie dobrych wzajemnych relacji pomaga obu stronom w organizacji ich pracy, a przede wszystkim służy wspólnemu realizowaniu misji społecznej teatru, kształtującej wrażliwość widzów, tworzącej świadomość i tożsamość obywatelską, edukującej artystycznie i kulturowo, podnoszącej kompetencje społeczne.

W naszym przekonaniu decyzje o wyborze dyrektora i proponowanego przez niego komplementarnego programu teatru – artystycznego, organizacyjnego i finansowego – powinny być konfrontowane z przemyślaną wizją organizatora, odnoszącą się zarówno do konkretnej placówki artystycznej, jak również do całości lokalnego programu społeczno-kulturalnego.

Nasze prace podjęliśmy powodowani wspólnym przekonaniem, że powodzenie rozwoju kultury teatralnej w Polsce w najistotniejszym stopniu zależy od harmonijnego współdziałania i wzajemnego rozumienia potrzeb i oczekiwań dwóch podstawowych podmiotów życia teatralnego: teatrów oraz ich organizatorów.

Mając to wszystko na uwadze, przedstawiamy Państwu pierwszy wypracowany przez nas dokument- katalog dobrych praktyk, odnoszących się do sposobu wyłaniania dyrektora instytucji artystycznej. Liczymy, że będzie on pomocą w kształtowaniu praktyki wyboru dyrektora. Chcielibyśmy, by

stał się on podstawą wspólnych działań środowiska teatralnego i przedstawicieli samorządu dla rozwoju życia teatralnego w Polsce.

Dorota Buchwald – Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Bożena Sawicka – Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Maciej Englert – Związek Pracodawców Unia Polskich Teatrów, Piotr Bogusław Jędrzejczak – Związek Artystów Scen Polskich, Krystyna Piaseczna – Związek Artystów Scen Polskich, Paweł Szkotak – Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów, Ryszard Markow – Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów, Joanna Nawrocka – Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów, Bartosz Zaczykiewicz – Stowarzyszenie Dyrektorów Teatrów, Julian Mere – Związek Zawodowy Aktorów Polskich, oraz członkowie zespołu: dr Hanna Trzeciak – Teatr Wielki – Opera Narodowa, Joanna Szymajda, Instytut Muzyki i Tańca, Anna Galas- Kosil, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, dr Kamila Lewandowska – Akademia Teatralna w Warszawie, Paweł Płoski – Teatr Narodowy, Akademia Teatralna, Romuald Wicza- Pokojski – Miejski Teatr MINIATURA w Gdańsku, Marcin Kowalski – Teatr Polski w Poznaniu, Michał Wojtuś – Teatr Polski w Poznaniu, Aldona Machnowska- Góra – Teatr Studio w Warszawie, Dariusz Miłkowski – Teatr Rozrywki w Chorzowie, Grzegorz Laszuk – Komuna Warszawa, dr Zenon Butkiewicz – Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, Marek Chodaczyński – Unia Teatr Niemożliwy, dr Jan Buchwald – Fundacja Teatru Myśli Obywatelskiej im. Zygmunta Hübnera, Jacek Sieradzki – Miesięcznik „Dialog”

SPOSÓB WYŁANIANIA DYREKTORA

INSTYTUCJI ARTYSTYCZNYCH

KATALOG DOBRYCH PRAKTYK

Warszawa 2016

CZYM JEST DOBRA PRAKTYKA?

Katalog dobrych praktyk oznacza zbiór zasad, które nie są zapisane w przepisach ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych, ale które definiują postępowanie zainteresowanych stron w odniesieniu do jednej lub większej liczby obszarów działalności.


Zasadnicze cechy dobrych praktyk:

  • skuteczność (dają się zastosować),
  • wydajność (przynoszą efekty, rezultaty dadzą się przewidzieć),
  • planowanie (ułatwiają realizacje kolejnych etapów zadań),
  • refleksyjność (pozwalają na ocenę, autoocenę),
  • uniwersalność,
  • etyczność.

Można wskazać następujące charakterystyczne elementy profesjonalnego „katalogu dobrych praktyk”:

1. dobrowolny charakter katalogu – jego powstanie nie jest efektem wykonania obowiązku wypływającego z prawa stanowionego przez państwo (tzw. samoregulacja),

2. zakres katalogu – zwięzłe określenie uznanych przez interesariuszy praktyk i zachowań podejmowanych w ramach prowadzonej działalności,

3. zobowiązanie sygnatariuszy katalogu do jego przestrzegania.

Interesariusze (potencjalni sygnatariusze):

  • organizatorzy instytucji artystycznych (jednostki samorządu terytorialnego),
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako organizator instytucji artystycznych oraz organ władzy państwowej pełniący z racji ustawy nadzór nad procedurą wyboru dyrektorów w większości samorządowych instytucji artystycznych,
  • stowarzyszenia twórców i inne stowarzyszenia działające w obrębie instytucji artystycznych oraz organizacje skupiające kadrę zarządzającą instytucjami,
  • organizacje skupiające organizatorów instytucji artystycznych.

DWIE DROGI

1. Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. z późniejszymi zmianami (Dz.U. z 2012 r. poz. 406);

przewiduje, że – w zasadzie – organizator powołuje dyrektora instytucji artystycznej wyłonionego w drodze konkursu.

2. Nawet jednak najbardziej obiektywnie i sumiennie przeprowadzony konkurs nie musi być jedynym trybem dla wyłonienia najlepszego kandydata. Czasami pozyskanie najlepszego kandydata jest w tym trybie niemożliwe. Warto pamiętać, że możliwa jest też droga inna – bezkonkursowa – przy spełnieniu określonych procedur i warunków, które określa art. 16 pkt. 3a. Dotyczy to sytuacji, gdy organizator pozostaje w mocnym przekonaniu, że do wypełnienia zadań danej instytucji artystycznej, w określonym momencie jej rozwoju ma najlepszego z możliwych kandydata. To mocne przekonanie (zawarte w uzasadnieniu wniosku do ministra) powinno mieć oparcie w merytorycznych konsultacjach środowiskowych (pozyskane i dołączone opinie).

Decyzja o powołaniu dyrektora instytucji artystycznej bez przeprowadzania konkursu może zapaść w oparciu o następujące przesłanki:

  • jeśli kandydatem na nowego dyrektora jest wskazany przez organizatora wybitny twórca o uznanym dorobku artystycznym lub osoba o potwierdzonym dorobku na podobnym stanowisku kierowniczym w instytucji artystycznej;
  • jeśli kandydatem na nowego dyrektora jest następca, wieloletni współpracownik dotychczasowego dyrektora, który uzyskał jego jednoznaczną rekomendację, bądź długoletni pracownik instytucji legitymujący się istotnymi osiągnięciami (przede wszystkim aktor, reżyser, dyrygent etc.).
  • jeśli wyniki artystyczne i finansowe teatru są dobrze ocenione i organizator ma wolę przedłużenia umowy z obecnym dyrektorem – taka intencja organizatora powinna być sformułowana nie później niż 8 miesięcy przed końcem kadencji, a w teatrach operowych/muzycznych nie później niż rok. Jeśli organizator nie ma takich intencji, konkurs na nowego dyrektora powinien być ogłoszony niezwłocznie;

3. Bez względu na wybór trybu dyrektor powinien być powołany (podpisać umowę z organizatorem) co najmniej na 6 miesięcy przed objęciem stanowiska, a w teatrach operowych/muzycznych – ze względu na ich specyfikę – co najmniej 1 rok przed objęciem stanowiska.

4. Ze względu na system sezonowej organizacji pracy w teatrach
(1 września – 31 sierpnia roku następnego) granica kadencji dyrektora powinna pokrywać się z granicą sezonu teatralnego, czyli nowa kadencja dyrekcyjna powinna rozpoczynać się 1 września.

ORGANIZACJA KONKURSU NA DYREKTORA

INSTYTUCJI ARTYSTYCZNEJ

Wyłonienie dyrektora instytucji artystycznej w drodze konkursu jest transparentną metodą sprawowania nadzoru nad instytucjami podległymi i nadzorowanymi.

Powierzenie wytypowania kandydata na stanowisko dyrektora instytucji artystycznej gronu eksperckiemu – w skład którego wchodzą przedstawiciele organizatora, przedstawiciele ministra kultury i dziedzictwa narodowego, przedstawiciele danej instytucji oraz stowarzyszeń twórców – stanowi akceptowany przez środowiska kultury sposób upowszechniania standardów demokratycznych w zarządzaniu instytucjami oraz wyraz troski o ich wysoką jakość i przyszły los.

Organizacja konkursu odbywa się na podstawie:

  • Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. z późniejszymi zmianami (Dz.U. z 2012 r. poz. 406);
  • Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 30 czerwca 2004 r. w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury (Dz.U. Nr 154, poz. 1629).

Wykaz instytucji, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora odbywa się w formie konkursu określa Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 lipca 2012 r. w sprawie wykazu samorządowych instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu (Dz.U. poz. 889).

Konkurs, na zasadach sformułowanych w ww. ustawie i rozporządzeniu, może zostać zorganizowany także w instytucjach kultury nieobjętych powyższym wykazem.

W oparciu o wieloletnie doświadczenie w realizacji powyższych założeń przedstawia się Katalog Dobrych Praktyk, służących najwłaściwszemu wypełnieniu obowiązków organizatora konkursu.

KONKURS

Część pierwsza:

OGŁOSZENIE KONKURSU

Dążenie do możliwie wczesnego wyłonienia dyrektora instytucji.

Ponieważ teatry pracują merytorycznie w systemie sezonowym (od 1 września jednego roku do 31 sierpnia roku następnego) najlepiej byłoby, aby nowy dyrektor został wyłoniony nie później niż na początku roku kalendarzowego (na 8 miesięcy, a w teatrach operowych/muzycznych – ze względu na ich specyfikę – co najmniej na 12 miesięcy przed objęciem stanowiska).

  • Minimalny okres pomiędzy podpisaniem umowy, o której mowa w   art. 15 ust. 5 Ustawy, a objęciem stanowiska dyrektora powinien wynosić co najmniej 6 miesięcy (w teatrach operowych/muzycznych – ze względu na ich specyfikę – co najmniej 1 rok przed objęciem stanowiska).
  • Okres zatrudnienia dyrektora według Ustawy wynosi 3-5 lat, ale ze względu na złożony i długotrwały proces kształtowania programu artystycznego bardziej efektywne byłoby wzięcie pod uwagę okresu pięcioletniego.

Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać jednoznaczne określenie wymaganych kwalifikacji kandydata i sposobu ich udokumentowania, m.in. rodzaj wymaganych dokumentów potwierdzających wykształcenie, znajomość języka, świadectwo zdrowia, staż pracy. Ponieważ kandydaci na dyrektorów uprawiają najczęściej wolne zawody lub pracują w organizacjach pozarządowych, w niektórych przypadkach wymóg stażu pracy mógłby być zastąpiony udokumentowanym doświadczeniem w kierowaniu zespołami twórczymi (np. reżyserie) lub projektowymi (np. organizacja festiwali). W ogłoszeniu należy jeszcze:

  • różnicować wymaganą od kandydata długość stażu pracy w zależności od rangi instytucji i oczekiwań organizatora;
  • określić preferowane branże i – ewentualnie – instytucje wcześniejszego zatrudnienia związane z kulturą;
  • określić kompetencje przyszłego dyrektora; powinna być to osoba, która potrafi przedstawić i zrealizować zarówno program artystyczny, jak i program organizacyjny i finansowy. Program organizacyjny i finansowy powinien być dostosowany do programu artystycznego i umożliwiać jego realizację;
    w przypadku kandydata na dyrektora bez kwalifikacji do realizacji przedstawionego programu artystycznego w aplikacji powinna zostać wskazana osoba, której zostanie powierzone stanowisko zastępcy ds. artystycznych (warunek możliwy do umieszczenia w warunkach konkursu).

Ustawa dopuszcza również możliwość kierowania instytucją artystyczną przez osoby prawne – na przykład organizacje pozarządowe.

Ważne jest:

  • przygotowanie jednakowego dla wszystkich kandydatów i członków Komisji konkursowej pakietu podstawowych informacji finansowych i organizacyjnych dotyczących instytucji (dotacja, przychody, koszty, liczba etatów, planowane inwestycje itd.).
  • umożliwienie kandydatom zapoznania się z projektem umowy, jaką organizator zamierza zawrzeć z przyszłym dyrektorem;

Część druga:

PRZYGOTOWANIE KONKURSU

Powoływanie jako przedstawicieli organizatora, który dysponuje trzema reprezentantami w Komisji konkursowej, nie tylko pracowników urzędu, ale także ekspertów w danej dziedzinie.

Powoływanie jako przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które dysponuje dwoma reprezentantami w Komisji konkursowej, nie tylko pracowników resortu, ale tez ekspertów w danej dziedzinie.

Kierowanie wystąpienia o wytypowanie przedstawicieli do Komisji konkursowej do zarządów głównych stowarzyszeń zawodowych lub twórczych o zasięgu ogólnopolskim.

Zapraszanie niezależnych ekspertów jako głosu doradczego dla członków Komisji.

Uzgadnianie terminów prac Komisji konkursowej w taki sposób aby umożliwić udział w obradach wszystkim jej członkom. Jest to szczególnie istotne w odniesieniu do drugiego etapu konkursu (przesłuchania kandydatów).

Zachowanie minimum tygodniowego odstępu czasu między pierwszym a drugim etapem konkursu.

Dzięki temu:

na przesłuchania zapraszani są jedynie kandydaci, których oferty zostały dopuszczone do postępowania pod względem formalnym;

  • możliwe jest wyjaśnienie ewentualnych kwestii spornych oraz wprowadzenie procedury odwoławczej;
  • członkowie Komisji konkursowej mogą rzetelnie zapoznać się z programami kandydatów, którzy zostali zakwalifikowani do przesłuchań;
  • organizator ma czas na dokładne zaplanowanie przebiegu drugiego etapu.

Zaplanowanie w sposób dokładny i racjonalny czasu trwania drugiego etapu konkursu. W przypadku większej liczby kandydatów konieczne może być przesłuchiwanie w trybie dwudniowym a nawet trzydniowym.

Przekazanie członkom Komisji konkursowej, wraz z zaproszeniem na obrady, materiałów dotyczących konkursu, w tym: uchwały władz samorządowych o konkursie, ogłoszenia, projektu regulaminu pracy Komisji, pakietu informacji o instytucji.

Przygotowanie projektu regulaminu pracy Komisji konkursowej, który po przedyskutowaniu przez Komisję powinien zostać przyjęty na pierwszym posiedzeniu.

Zapewnienie członkom Komisji konkursowej możliwości wcześniejszego zapoznania się z ofertami kandydatów, które powinni otrzymać do wglądu niezwłocznie po zakończeniu pierwszego etapu, na określonych przez organizatora zasadach, zapewniających przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych oraz zachowanie poufności.

Ponoszenie przez organizatora kosztów pracy Komisji konkursowej,
w tym zapewnienie członkom Komisji zwrotu kosztów podróży.

Część trzecia:

PRZEBIEG KONKURSU

Wszelkie rozwiązania organizacyjne, nieprzewidziane w Ustawie o  organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz Rozporządzeniu w  sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury (np. punktowanie odpowiedzi kandydatów) mogą mieć wyłącznie charakter pomocniczy.

Wybór kandydata musi odbywać się w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

Zapewnienie możliwości konsultacji z prawnikiem podczas trwania obrad Komisji konkursowej, w celu wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości prawnych.

Równe traktowanie wszystkich uczestników konkursu.

  • Określenie czasu wypowiedzi kandydatów oraz ilości i porządku zadawania pytań, o czym informuje się kandydatów. Przewodniczący Komisji konkursowej dba o zachowanie przyjętych ustaleń.

Informowanie kandydatów o czasie i sposobie powiadomienia o wyniku konkursu.

Część czwarta:

ZAKOŃCZENIE KONKURSU

Respektowanie jednoznacznego wyników konkursu. Jako jednoznaczny wynik konkursu należy rozumieć sytuację, w której jeden z kandydatów uzyskał bezwzględną większość głosów Komisji konkursowej, tj. minimum 5.

Odrzucenie przez organizatora kandydata wyłonionego przez Komisję powinno być uzasadnione.

Konkurs może być nierozstrzygnięty, jeśli Komisja konkursowa uzna, że żaden z kandydatów nie spełnił w wystarczającym stopniu wymagań stawianych dyrektorowi instytucji, której konkurs dotyczy.

Niezwłoczna publikacja wyników postępowania konkursowego na stronie internetowej organizatora.

Przystąpienie do procedury powołania wybranego dyrektora powinno nastąpić niezwłocznie po zakończeniu postępowania konkursowego.

Aplikacja konkursowa zwycięzcy konkursu powinna zostać opublikowana na stronie Biuletynu Informacji Publicznej organizatora instytucji.

Umowa, o której mowa w  art. 15 ust. 5 Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej powinna zostać sformułowana w oparciu o program kandydata, będący jego aplikacją konkursową. Program powinien stać się załącznikiem do umowy.

Umożliwienie dyrektorowi – elektowi zapoznania się z instytucją, zespołem, a   przede wszystkim zapewnienie możliwości zaplanowania i organizacji nadchodzącego sezonu artystycznego.